Venäläisturistit piristävät kaupan alkuvuotta

Reilu kolmannes kauppiasta odottaa Suomeen vuodenvaihteessa tulevien venäläisturistien piristävän alkuvuoden kaupankäyntiä. Venäläisiä myös odotetaan saapuvan aiempaa enemmän. Ostosmatkalle tulevilla itänaapureilla on edessään kissanpäivät, sillä suuri osa kauppiaista aloittaa alennusmyynnit heti joulun jälkeen.

Kaupan liiton jäsenyrityksilleen tekemästä kyselystä selviää, että lähes neljäsosa kauppiaista odottaa viime vuotta enemmän venäläisturisteja kauppaansa vuodenvaihteen tienoilla. Ainoastaan 13 prosenttia uskoo määrän vähenevän. Venäläisturistien myös odotetaan tuovan piristysruiskeen kaupan alkuvuoteen, sillä peräti 38 prosenttia kauppiaista odottaa alkuvuoden liikevaihdon kasvavan venäläisturistien ansiosta.

Venäläisiä odotetaan kauppoihin ympäri maata, myös muualla kuin Itä-Suomessa ja pääkaupunkiseudulla, jonne venäläisturistit ovat tavallisesti saapuneet.

Ostoksille itänaapureita houkuttelevat juuri vuodenvaihteeseen osuvat alennusmyynnit. Kaupan liiton kyselyssä valtaosa kauppiaista kertoo aloittavansa alennusmyynnit heti välipäivinä tai vuodenvaihteen jälkeen, jolloin on myös venäläisten matkailusesonki. Välipäivinä alennusmyynnit aloittaa 37 prosenttia kauppiaista ja vuoden vaihteen jälkeen viidennes. Myöhemmin tammi-helmikuussa alennusmyynnit aikoo aloittaa niin ikään viidennes.

Osittain alennusmyynnit alkoivat tänä vuonna kuitenkin tavanomaista aiemmin. Kauppiaista 23 prosenttia ilmoitti aloittaneensa alennusmyynnit jo ennen joulua. Vuosi sitten vastaava osuus oli 9 prosenttia.

Ennen joulua alennusmyyntejä oli etenkin vaate-, kenkä- ja urheiluvälinekaupassa. Välipäivinä taas alennusmyynnit alkavat varsinkin sisustus-, käyttötavara- ja elektroniikkakaupassa sekä lopuissa vaateliikkeissä.

"Alennusmyyntien aikaistumiseen vaikutti sateinen sää, joka vähensi etenkin vaatteiden, jalkineiden ja urheiluvälineiden kauppaa", Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoo.

Kuluttajat lisäävät alennusmyyntikulustustaan

Kaupan liiton kuluttajille tekemästä kyselystä käy ilmi, että tänä vuonna alennusmyynteihin kulutetaan hivenen enemmän kuin viime vuonna. Varsinkin miehet aikovat lisätä kulutustaan.

”Miehistä yli viidennes aikoo lisätä kulutustaan alennusmyynneissä viime vuodesta, kun naisista vastaava luku on 17. Vastaavanlainen ilmiö oli taantumajoulun 2009 jälkeen. Vuosi sitten taas naiset tähtäsivät alennusmyynteihin miehiä enemmän”, Kurjenoja sanoo.

Sekä miehet että naiset aikovat hankkia alennusmyynneistä vaatteita, mutta miehet hankkivat naisia enemmän elektroniikkaa, tietotekniikkaa ja sisältöä laitteisiinsa, kuten tietokone- ja konsolipelejä. Naiset taas hankkivat selvästi miehiä enemmän lastenvaatteita, sisustustuotteita ja taloustavaroita sekä kosmetiikkaa.

Kaupan liitto on seurannut joulukaupan kehittymistä sekä kuluttajien jouluostosaikeiden että yritysten joulukaupan näkymien osalta marraskuusta lähtien. Kuluttajille kohdennettu joulukauppakysely on toteutettu yhdessä Innolink Research Oy:n kanssa. Tutkimusta varten on haastateltu marras- ja joulukuun aikana kaikkiaan 2 500:aa kuluttajaa. Tiedot yritysten odotuksista taas perustuvat Kaupan liiton jäsenpaneeliin.

Liite: Alekysely 2011