Veronpalautukset vauhdittavat joulukauppaa

Kuluttajien joulun ajan kulutusaikomukset ovat pysyneet edelleen vahvoina. Joulukaupan odotetaan vilkastuvan itsenäisyyspäivän jälkeen, kun veronpalautukset ovat tulleet tileille. Joulun ajan kulutuksesta voidaan päätellä, millainen on ihmisten todellinen luottamus omaan talouteensa ja tulevaisuuteensa.

Kaupan liiton jäsenyrityksilleen tekemästä tutkimuksesta selviää, että kauppiaat odottavat veronpalautusten vauhdittavan joulukauppaa. Joulukaupan odotetaan vilkastuvan itsenäisyyspäivän jälkeen, kuten kävi myös viime vuonna.

Vuosi sitten veronpalautusten ja itsenäisyyspäivän jälkeen kuluttajien asenteet rahankäyttöön muuttuivat selvästi aikaisempaa rohkeammiksi. Joulukauppa käynnistyi viime vuonna kauppiaiden mukaan toden teolla vasta joulukuun puolivälissä.

Jouluna vahvat kulutusaikomukset

Kaupan liiton kuluttajatutkimuksen mukaan kuluttajilla on edelleen vahva luottamus omaan talouteensa, mikä näkyy joulukaupan kehityksessä. Työssäkäyvät kotitaloudet lisäävät kulutustaan eniten joulun alla, vaikka eläkeläisten asenne kuluttamiseen onkin muuttunut selvimmin viime vuodesta.

– Luottamus omaan työpaikkaan näyttäisi olevan tärkeää joulukaupan onnistumisen kannalta. Joulukauppa myös heijastaa käytännön tasolla hyvin ihmisten todellista luottamusta omaan talouteensa ja tulevaisuuteensa, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja toteaa.

Yksilapsiset perheet ovat herkimpiä lisäämään joulun kulutustaan vanhempien työllisyydestä huolimatta. Yksilapsisista perheistä 90 prosenttia käyttää vähintään yhtä paljon rahaa joulun laittoon ja 82 prosenttia joululahjoihin kuin viime vuonna.

Kahden vanhemman kaksi- ja kolmilapsisissa perheissä kulutusta lisätään reilummin, kun vanhemmat ovat työssäkäyviä palkansaajia tai yrittäjiä. Näistä perheistä 91 prosenttia käyttää rahaa joulun laittoon vähintään yhtä paljon tai enemmän kuin viime vuonna. Joululahjoihin näistä perheistä aikoo kuluttaa vähintään yhtä paljon tai enemmän 82 prosenttia.

Palkansaajien ja yrittäjien lapsiperheissä ostetaan keskimääräistä enemmän leluja, lastenvaatteita, viihde-elektroniikkaa, urheilu- ja vapaa-ajanvälineitä sekä musiikkiin liittyviä tuotteita. Perheet aikovat lisätä rahankäyttöään viime vuodesta varsinkin elintarvikkeisiin, lastenvaatteisiin, viihde-elektroniikkaan sekä urheilu- ja vapaa-ajanvälineisiin.

Lapsiperheiden lisäksi työlliset, 26–45-vuotiaat, vähintään kahden aikuisen lapsettomat taloudet kuluttavat rohkeasti joulun alla. Näistä kotitalouksista 89 prosenttia käyttää vähintään yhtä paljon tai enemmän kuin viime vuonna joulun laittoon ja joululahjoihin 80 prosenttia.

Työlliset, kahden 26–45-vuotiaan aikuisen kotitaloudet ostavat keskimääräistä enemmän alkoholia, aikuisten vaatteita, viihde-elektroniikan tuotteita, kuten tietokone- ja konsolipelejä, sekä koruja ja kelloja. Taloudet aikovat lisätä rahan käyttöään varsinkin elintarvikkeisiin, viihde-elektroniikan tuotteisiin (esim. tietokone- ja konsolipelit), aikuisten vaatteisiin, alkoholiin ja lasten vaatteisiin.

Juuri nyt joulun menekkituotteita ovat askartelutuotteet ja kattaukseen liittyvät tuotteet, kuten astiastot ja pöytäliinat. Aikainen talvi on vauhdittanut varsinkin suksien myyntiä. Terveysalan kauppiaat odottavat, että joululahjoiksi ostetaan tänä vuonna jalan akupisteisiin vaikuttavia yantra-tossuja.

Tiedot kuluttajien joulukauppa-aikeista perustuvat Kaupan liiton Innolink Research Oy:llä teettämään kyselyyn ja tiedot yritysten odotuksista perustuvat Kaupan liiton jäsenpaneeliin.

Liitetiedosto

Joulukauppa 2010, III/2010