Huomattava tulosparannus jatkuu

Islantilaisen Kaupthing Bankin tulos verojen jälkeen parani kuluvan vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana 280,1 prosentilla noin 315 miljoonaan euroon (24 766 miljoonaa ISK) vuoden 2004 vastaavaan jaksoon verrattuna. Oman pääoman tuotto nousi 36,1 prosenttiin kun se vuotta aiemmin oli 30,7 prosenttia. Peräti 70 prosenttia pankin liikevoitosta tuli vuoden 2005 ensimmäiseltä kuudelta kuukaudelta Islannin ulkopuolelta.

”Toisen vuosineljänneksen tulos kuvaa, että pankkimme voi hyvin kaikilla avainmarkkina-alueillamme. Oman pääoman tuotto oli 36 prosenttia, mikä on erittäin tyydyttävä, ja samalla kulu-tuotto-suhde parani entisestään,” Kaupthing Bankin konsernijohtaja Hreidar Már Sigurdsson sanoo. ”Brittiläisen Singer & Friedlander -pankin osto on tärkeä virstanpylväs saavuttaaksemme tavoitteemme olla yksi Pohjois-Euroopan johtavista investointipankeista. Yritysoston myötä konsernimme henkilöstön määrä vahvistuu 600 sitoutuneella ammattilaisella. Yli puolet pankin henkilöstöstä työskentelee nyt Islannin ulkopuolella.” Singer & Friedlander -pankin tuloslaskelma liitetään konsernin tilinpäätökseen kolmannen vuosineljänneksen alusta. Pankin taseen loppusumma kuluvan vuoden 30. kesäkuuta oli noin 24,2 miljardia euroa (1 899 miljardia ISK), mikä tarkoittaa 22,2 prosentin kasvua vuodenvaihteeseen verrattuna. Pankkitoimilupa Suomessa tukee toiminnan kasvua Suomessa liiketoiminnot kehittyivät ensimmäisen vuosipuoliskon aikana myönteisesti ja tulos oli selvästi voitollinen. ”Saatuamme pankkitoimiluvan myös Suomessa vuoden 2004 lopussa meillä on entistä paremmat edellytykset jatkaa orgaanista kasvua”, kertoo Kaupthing Bank Oyj:n toimitusjohtaja Heikki Niemelä. ”Toimiluvan mahdollistamat uudet liiketoiminnat, kuten yrityspankkitoiminta, ovat lähteneet käyntiin ensimmäisellä vuosipuoliskolla, ja näkymät ovat myönteiset. Vuoden jälkimmäisellä puoliskolla tulemme käynnistämään myös treasury-toiminnon.” Niemelän mukaan Suomessa panostetaan varainhoidon ja välitystoiminnon ohella erityisesti yritysjärjestelyihin erikoistuneen, integroidun Corporate Banking & Investment Banking -yhdistelmän kehittämiseen. Kaupthing Bankin osavuosikatsaus 1.1.–30 .6.2005 on kokonaisuudessaan luettavissa englannin kielellä osoitteessa www.kaupthing.net. Vuoden 2005 yhdeksän kuukauden tulos julkaistaan 28. lokakuuta 2005. Lisätietoja Suomen toiminnoista: Toimitusjohtaja Heikki Niemelä, Kaupthing Bank Oyj, puh. (09) 478 40227