Kaupthing Bankin tulos ensimmäiseltä vuosineljännekseltä - Huomattava tulosparannus

Islantilaisen Kaupthing Bankin tulos verojen jälkeen parani kuluvan vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana 266,4 prosentilla noin 141 miljoonaan euroon (11 039 miljoonaa ISK) vuoden 2004 vastaavaan jaksoon verrattuna. Oman pääoman tuotto oli 33,2 prosenttia kun se vuotta aiemmin oli 29,3 prosenttia. Ennätykselliset 62 prosenttia pankin liikevaihdosta tuli vuoden 2005 ensimmäisen neljänneksen aikana Islannin ulkopuolelta.

”Tuloksemme vuoden 2005 ensimmäiseltä neljännekseltä oli ennätyksellinen. Tämä osoittaa selvästi perustoimintamme vahvuuden. Olemme oikealla tiellä,” Kaupthing Bankin konsernijohtaja Hreidar Már Sigurdsson toteaa. ”Pankin tulot tulevat entistä useammasta lähteestä ja tulot kasvoivat, kun taas kulut pienenivät neljänneksen aikana. Otimme myös tärkeitä askeleita matkalla tavoitteeseemme olla kansainvälinen investointipankki.” Kaupthing Bank neuvottelee tällä hetkellä ostotarjouksen tekemisestä brittiläisestä Singer & Friedlander -pankista. Pankin taseen loppusumma kuluvan vuoden 31. maaliskuuta oli noin 21,3 miljardia euroa (1 676 miljardia ISK), mikä tarkoittaa 7,8 prosentin kasvua vuodenvaihteeseen verrattuna. Pankkitoimilupa Suomessa tukee toiminnan kasvua ”Saatuamme pankkitoimiluvan myös Suomessa vuoden 2004 lopussa meillä on entistä paremmat edellytykset jatkaa orgaanista kasvua”, kertoo Kaupthing Bank Oyj:n toimitusjohtaja Heikki Niemelä. ”Toimiluvan mahdollistamat uudet liiketoiminnat, kuten yrityspankkitoiminta, ovat lähteneet käyntiin ensimmäisellä vuosineljänneksellä, ja näkymät ovat myönteiset. Vuoden jälkimmäisellä puoliskolla tulemme käynnistämään myös treasury-toiminnon.” Niemelän mukaan Suomessa panostetaan varainhoidon ja välitystoiminnon ohella erityisesti yritysjärjestelyihin erikoistuneen, integroidun Corporate Banking & Investment Banking -yhdistelmän kehittämiseen. Kaupthing Bankin osavuosikatsaus vuoden 2005 ensimmäiseltä neljännekseltä on kokonaisuudessaan luettavissa englannin kielellä osoitteessa www.kaupthing.net. Vuoden 2005 kuuden kuukauden tulos julkaistaan 28. heinäkuuta 2005. Lisätietoja Suomen toiminnoista: Toimitusjohtaja Heikki Niemelä, Kaupthing Bank Oyj, puh. (09) 478 40227 Kaupthing Bank on pohjoismainen pankki, joka tarjoaa kattavia liike- ja investointipankkipalveluja yksityishenkilöille, yrityksille ja institutionaalisille sijoittajille. Pankki on keskeinen toimija kaikilla Islannin finanssimarkkinoiden osa-alueilla. Pankki keskittyy kannattavaan kasvuun ja kansainvälisten toimintojen kehittämiseen. Tavoitteena on olla yksi Pohjoismaiden johtavista investointipankeista. Kaupthing Bank toimii Suomessa Kaupthing Bank Oyj:nä. Vuoden 2003 syyskuussa Kaupthing osti enemmistön pörssilistatun sijoitusyhtiö Norvestian äänivallasta. Kaupthing ja Norvestia ovat jatkaneet toimintaansa toistaiseksi erillisinä yhtiöinä. Kaupthing Bank on noteerattu Islannin ja Tukholman pörsseissä.