Huussikausi käynnistyy juhannuksesta – nämä asiat on hyvä muistaa

Huussi eli kuivakäymälä kuuluu kiinteänä osana monen suomalaisen mökkikesään. Perinteisestä kerran vuodessa tyhjennettävästä kuoppamallista on siirrytty yhä helppokäyttöisempiin ja silmää miellyttävimpiin malleihin.

Oikein käytettynä huussi on oleellinen osa mökkiasukkaiden kiertotaloutta, jolla ravinteet saadaan ympäristöystävällisellä tavalla kasvien käyttöön.

Tässä Kekkilän viisi vinkkiä kuivakäymälöiden käyttöön:

1.    Sijainti – uuden sukupolven kuivakäymälän voi sijoittaa jopa rakennuksen yhteyteen, sillä se ei haise. Jos käymälärakennus sijaitsee kauempana, voi huussitien tehdä vaikka polveilevaksi poluksi, jonka käänteet istutuksineen kätkevät itse rakennuksen.

2.    Viihtyisyys – valkoiset seinät tuovat rakennukseen avaruutta, ja pieni ikkuna lisää valoisuutta. Mieti myös valonlähde tummia iltoja varten sekä paikka tunnelmaa luovalle kesäiselle kukkakimpulle.

3.    Ilmanvaihto – varmista että ilmanvaihto käymälässä on riittävää nesteiden haihduttamisen ja kompostoitumisessa syntyvien kaasujen poistamiseksi. Yleisin syy haisevaan huussiin on liika kosteus tai virtsan seisominen astiassa.

4.    Helppokäyttöisyys – hajua ei muodostu, kun kuiviketta muistaa käyttää runsaasti. Huussikompostoijalla nopeutat huomattavasti kompostoitumisprosessia ja hygieenisyyttä. Mieti kuivikkeelle hyvä, kannellinen astia ja kauha. Useammin tyhjennettävä käymälämalli lisää helppokäyttöisyyttä, sillä sisältö on kevyt kantaa kompostoriin, eikä lapiointitalkoita tarvita

5.    Jälkikäyttö – jälkikompostoitumiselle tulee varata vähintään vuosi. Kompostorin käyttö nopeuttaa prosessia. Tämän jälkeen tuloksena on ravinteikasta multaa, jota puutarhan perennat rakastavat. Syötäville kasveille on aina parasta käyttää niiden tarpeisiin sopivaa ostomultaa tai keittiö- ja puutarhajäteistä muodostunutta kompostia.

Kuvat: https://kekkila.studio.crasman.fi/index/576102cd6c6e792b22a55d6e

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Jarno Aho, tuoteryhmäpäällikkö, Kekkilä Group, p. 050 5819630, jarno.aho@kekkila.fi

Kekkilä Group valmistaa ja markkinoi puutarha-alan korkealaatuisia kasvualustoja ja lannoitteita kuluttajille, ammattiviljelijöille ja viherrakentajille Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa ja Venäjällä, sekä toimittaa ammattiviljelytuotteita yli 70 maahan. Suhtaudumme multaan intohimoisesti ja kehitämme jatkuvasti harrastajille ja ammattilaisille entistä parempia ratkaisuja kasvattamiseen.

Yrityksestä

Kekkilä on osa Kekkilä-BVB:tä, joka on Euroopan isoimpia viheralan yrityksiä ja kasvua-alustojen valmistajia. Pohjoismaissa Kekkilä-BVB on markkinajohtaja tunnetuilla Kekkilä ja Hasselfors Garden -brändeillään. Keski-Euroopassa tuotteitamme valmistetaan ja markkinoidaan kuluttajille tuotemerkeillä Jardino ja Veenbaas, ammattiviljelijöille BVB Substrates ja Kekkilä Professional -brändeillä. Kekkilä-BVB:n tuotteet ja palvelut on suunnattu ammattiviljelijöille, kotipuutarhureille, viherrakentajille sekä kuivike- ja kasvuturveasiakkaille. Kekkilä- BVB:n liikevaihto on 250 miljoonaa euroa. Yrityksen palveluksessa on 500 henkilöä Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Alankomaissa, Saksassa, Espanjassa ja Virossa. Tuotteiden vientimaita on yli 100. Kekkilä-BVB on osa Vapo Groupia.