Mitä tehdä puutarhassa kesähelteiden jälkeen?

Ennätyspitkään jatkuneet helteet ovat väistämättä vaikuttaneet puutarhan kasveihin. Useat, jo hyvin paikoilleen juurtuneet puut, pensaat ja monet perennat ovat silti sietäneet kuivuutta melko hyvin. Kasvimaata ja kosteutta tarvitsevia kasveja on sen sijaan saanut kastella.

”Kastelua kannatta jatkaa edelleen, sillä riittävästi vettä saaneet kasvit myös talvehtivat paremmin”, kertoo Puutarha-asiantuntija Mari Kaartokallio Kekkilästä.  ”Myös erilaisten katteiden käyttö istutusalueilla suojaa kasveja.”

Kuivan, kuorettuneen maan pinnalta niin sade -kuin kasteluvesi valuu helpommin pois, mutta esimerkiksi kuorikatekerros pitää maanpinnan kuohkeana ja vettä imevänä. Kate myös hidastaa veden haihtumista.

Syksy on parasta istutusaikaa

”Moni on varmasti jättänyt istutustyöt kesähelteessä tekemättä, ja nyt pahimman kuumuuden väistyessä voikin päästää suunnitelmansa valloilleen ja työntää kädet multaan. Syksy on parasta istutusaikaa, ja taimiakin löytyy hyvin myymälöistä.” jatkaa Kaartokallio.

Syyskesällä on helppo korvata kuivan kesän menetyksiä perennapenkissä ja silloin on myös paras aika jakaa keväällä ja alkukesällä kukkivia perennoita joiden kukinta häiriintyisi keväällä jaettaessa. Tällaisia ovat esimerkiksi saksankurjenmiekka ja erilaiset kurjenpolvet. Myös mm. elokuunasteri, punaväriminttu ja unelmatädyke kannattaa jakaa kukinnan jälkeen. Pioni pitää kasvurauhasta, mutta jos sitä on tarve jakaa tai siirtää, voi sen tehdä syksyllä.

Ihan uusiakin istutusalueita voi perustaa. Puille ja pensaille syksy on parasta istutusaikaa, mutta myös perennoja ja hieman talvenarkoja kasveja kuten jaloruusuja ja alppiruusuja voi hyvin istuttaa elo-syyskuussa.
Puita ja pensaita voi istuttaa niin kauan, kuin maa on sula eli etelässä yleensä marraskuulle asti ja pohjoisemmassa lokakuun puoliväliin asti.  Syksyllä istutetut taimet lähtevät keväällä aikaisemmin kasvuun kuin keväällä istutettavat, sillä ne pystyvät hyödyntämään kevätkosteuden heti roudan sulettua.

Taimivalikoimissa painottuvat aina kyseisen sesongin kasvit. Kun taimia ostaa eri aikoihin, on helpompi nähdä miltä ne näyttävät kukkiessaan tai vaikka syysväreissään. Kun suosii istutuksissa eri sesonkeina kukoistavia kasveja, on puutarhassa tai parvekkeella aina jotain kaunista katsottavaa. Vinkkinä myös, että loppukesällä astiataimien kotimainen valikoima on taimitarhoilla runsaimmillaan.

Loppukesällä puutarhan katseenvangitsijoita ovat esimerkiksi kultapallot, syysleimut, komeamaksaruohot, syyshohdekukat, syyshortensiat ja punahatut ja erilaiset nauhukset kukkivat myös pitkään ja houkuttelevat pihaan perhosia.
Syksyn edetessä ruskan värit valtaavat puutarhan. Esimerkiksi villiviini, marja-aronia ja revontuliatsalea hehkuvat punaisina, vaahterat, länneheisiangervo ja seppelvarpu keltaisen sävyissä. Lue lisää loppukesällä kukoistavista kasveista Kekkilän Kasvikirjastosta.

Vinkit syyskesän puutarhaan

Kastele!
Kastelu kannattaa ajoittaa aamuun tai iltaan, jotta vesi ei haihdu heti auringonlämmössä pois. Kastele mieluummin harvoin, esim. 1-2 kertaa viikossa, ja reilusti, jolloin juuret saavat veden syvemmältä maasta ja kestävät paremmin tulevia kuivia kausia. Uusille istutuksille myös tehdä loivan kastelusyvennyksen taimen ympärille, niin varmistat, että vesi menee juuristolle eikä valu pois. Muista tasoittaa kuoppa talveksi, ettei siihen pääse jäätymään vettä.

Istuta!

Lähes kaikki monivuotisten kasvien taimet ovat astiataimia. Niitä voi istuttaa varhaiskeväästä myöhäissyksyyn eli silloin kun maa on sula. Istuttamisen yhteydessä maa parannetaan uudella, kasveille sopivalla mullalla, esimerkiksi Perenna- ja ruusumullalla tai Havu- ja rodomullalla. Kekkilän Puutarhamulta on hyvä yleismulta kaikille kasveille. Istutuskuoppaan kannattaa lisätä runsaasti vettä ennen kasvin istuttamista.

Lannoita!

Kaikille puutarhan monivuotisille kasveille annetaan typetöntä syyslannoitetta. Syyslannoitteen sisältämä fosfori ja kalium auttavat kasvit talven yli ja antavat eväät seuraavan kevään runsaaseen kukintaan. Kekkilän Syyslannoitetta on saatavilla sekä kasteluveteen sekoitettavana että rakeina levitettävänä. Syyslannoite tulisi antaa ennen lehtien kellastumista jo heinä-elokuussa, jotta kasvit ehtivät saada ravinteet käyttöönsä.

Lisätiedot: Puutarha-asiantuntija Mari Kaartokallio, mari.kaartokallio@kekkila.fi, 040 684 0978.

Kuvat: https://kekkila.studio.crasman.fi/collectionPub/5b73c77fb94ce71e7f3b8163

Kekkilä valmistaa ja markkinoi korkealaatuisia kasvualustoja, lannoitteita ja muita puutarhatuotteita kuluttajille, ammattiviljelijöille ja viherrakentajille. Kasvamisen ilon jakaminen on intohimomme. Haluamme kasvaa yhdessä kumppaneidemme, kuluttajien ja asiakkaiden kanssa. Kekkilä on osa Vapo Groupia.