Äitiyspakkauksen tarina näyttelyssä ensi kesänä

Äitiyspakkauksen tarina 1930-luvulta nykypäivään on esillä näyttelyssä Eläköön hyvä alku! Virka Galleriassa Helsingin kaupungintalolla 29.6.–2.9.2012.

Äitiyspakkaus on suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tuote, jonka yli 40 000 perhettä ottaa vuosittain käyttöönsä. Äitiysavustusta, joka nykyään on äidin valinnan mukaan pakkaus tai 140 euroa, on jaettu vuodesta 1938.

Eläköön hyvä alku! -näyttelyssä voi tutustua äitiyspakkauksen vaiheisiin vuosikymmenten varrelta. Tänäkin päivänä äitiyspakkauksella halutaan turvata hyvä alku tasapuolisesti kaikille lapsille.

Kela on uusinut äitiyspakkauslaatikon ilmeen, ja historian lisäksi näyttelyssä on esillä uusi design-laatikko. Kela järjesti suunnittelukilpailun Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun opiskelijoille syksyllä 2011.

Näyttelyn yhteydessä järjestetään työpajoja, joissa harsoliinasta voi koristella mieleisensä muiston itselleen tai vauvalleen. Harsoliina valittiin työpajan tuotteeksi, koska se on ollut pidetty ja perinteinen osa äitiyspakkausta. Harsotyöpajojen ajankohdista ilmoitetaan myöhemmin Kelan verkkosivuilla www.kelafi/aitiyspakkaus, Virkan sivuilla www.virka.fi ja www.living.aalto.fi.

Näyttelyn ovat toteuttaneet yhteistyössä Virka Gallerian kanssa Kela ja Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun opiskelijat. Näyttely on osa World Design Capital 2012 -vuoden ohjelmistoa.

Lisätietoja asiakkaille

www.kela.fi/aitiyspakkaus