Ajanvaraus Kelaan kannattaa isoissa elämänmuutoksissa

Ajan voi joko varata Kelan puhelinpalveluun tai toimistoon. Puhelinajanvarausta ei tunneta toistaiseksi kovin laajalti, vaikka puhelimessa voi hoitaa samat asiat kuin toimistossa.

Ajanvaraus on Kelan uusi palvelu, joka on käytössä koko maassa. Ajanvarauksella palvellaan jo noin 1 600:aa asiakasta kuukaudessa. Palvelu on saanut asiakkailta kiitosta. Ajan voi varata Kelan puhelinpalveluun tai toimistoon.

Vakava sairastuminen, avioero ja työttömyys ovat esimerkkejä isoista elämänmuutoksista. Valitettavasti ne voivat osua samaan aikaan samalle henkilölle. Silloin hoidettavana on usein monta mutkikasta Kela-asiaa.

Palveluneuvoja valmistautuu ajanvarausasiakkaan tapaamiseen

Kun asiakas varaa ajan etukäteen, palveluneuvoja pystyy kartoittamaan hänen kokonaistilanteensa jo etukäteen ja arvioimaan, mihin tukiin asiakkaalla on oikeus. Puhelun tai tapaamisen aikana hakemukset voidaan tehdä yhdessä.

Puhelinajanvaraus on vielä melko tuntematon palvelu. Näin voi kuitenkin hoitaa kaikki samat asiat kuin toimistossa. Erityisesti maakunnissa pitkät välimatkat houkuttelevat varaamaan puhelinajan. Etelä-Suomessa toimistoon hakeudutaan useammin kuin maakunnissa, sillä pääkaupunkiseudulla tarvitaan tulkkia useammin kuin muualla.

Varaa aika netissä tai puhelimitse

Aika varataan kela.fi-sivuilta osoitteesta www.kela.fi/ajanvaraus tai soittamalla Kelan palvelunumeroon. Varaus tehdään nimellä ja henkilötunnuksella. Myös asiakkaan kanssa työskentelevät viranomaiset, kuten sosiaalitoimen asiantuntijat, voivat varata asiakkaalle ajan Kelaan.

Lisätietoja medialle

Kela, erikoissuunnittelija Kirsi Hokkanen, puh. 020 63 41550