Asiakkaat hakevat muutosta Kelan päätöksiin hyvin harvoin

Muutoksenhakulautakuntiin saapui viime vuonna 45 981 Kelan päätöstä koskevaa valitus- ja poistoasiaa. Näiden päätösten osuus on 0,2 % kaikista Kelan tekemistä päätöksistä.

Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakuntaan saapui 28 523 Kelan päätöstä koskevaa valitus- ja poistoasiaa vuonna 2015. Tämä oli viidenneksen eli runsaat 4 500 valitusta enemmän kuin edellisenä vuonna. Myös työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnassa valitusten määrä kasvoi 20 % edelliseen vuoteen verrattuna: sinne saapui yhteensä 13 211 asiaa. Opintotuen muutoksenhakulautakunnassa kasvu oli maltillisinta. Sinne saapui 4 247 asiaa, mikä oli 11 % enemmän kuin edellisvuonna.

Määrällisesti eniten valitettiin yleisen asumistuen päätöksistä. Valituksia jätettiin yhteensä 4 864. Yleisen asumistuen päätöksiä tehtiin Kelassa viime vuonna yhteensä 614 054. Niiden päätösten, joista asiakas valitti muutoksenhakulautakuntaan, osuus oli siis 0,8 % kaikista päätöksistä. Toiseksi eniten valituksia tehtiin sairauspäivärahapäätöksistä (4 317). Sairauspäivärahapäätöksiä tehtiin Kelassa 633 386, joten asiakas valitti muutoksenhakulautakuntaan 0,7 %:ssa päätöksistä.

Työkyvyttömyyseläkettä koskevista päätöksistä valitettiin suhteellisesti eniten (6,6 %) tehtyihin ratkaisuihin nähden. Työkyvyttömyyseläkkeen päätöksiä tehtiin Kelassa viime vuonna 42 244, ja valituksia tuli 2 786.

Päätöksistä 6 % muuttui lautakunnassa

Muutoksenhakulautakunnissa ratkaistiin vuonna 2015 yhteensä 29 842 Kelan päätöstä koskevaa valitusasiaa. Näistä valituksista 6 % johti siihen, että lautakunta muutti Kelan päätöstä.

Kasvaneesta valitus- ja poistoasioiden määrästä huolimatta muutoksenhakulautakuntien käsittelyajat pysyivät viime vuonna vakaina. Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta käsitteli asiat keskimäärin 214 vuorokaudessa. Käsittelyaika säilyi edellisvuoden tasolla. Opintotuen muutoksenhakulautakunnassa käsittelyaika oli 194 vuorokautta, joten se lyheni noin 12 % edellisvuoteen verrattuna.  Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta käsitteli asiat keskimäärin 227 vuorokaudessa. Käsittelyaika kasvoi edellisestä vuodesta 7 %.

Asiakas voi hakea muutosta Kelan päätökseen valittamalla. Kela tarkistaa tekemänsä päätöksen ja oikaisee sen itse, jos päätös on virheellinen. Jos päätöstä ei Kelan mielestä voida oikaista asiakkaan haluamalla tavalla, se lähettää valituksen edelleen muutoksenhakulautakuntaan.

Ensimmäinen muutoksenhakuaste on etuudesta riippuen Sosiaaliturvan, opintotuen tai työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta. Lautakunnat ovat Kelasta riippumattomia, itsenäisiä muutoksenhakuelimiä. Lautakunnan päätöksestä voi valittaa vakuutusoikeuteen, joka on ylin valitusaste.

Lue lisää tilastokatsauksesta (pdf)