Elatustuen tiedot nyt verkosta

Elatustuen hakija tai saaja voi nyt itse tarkistaa tiedot Kelassa vireillä olevasta elatustukihakemuksestaan. Verkkopalvelussa ei voi kuitenkaan vielä täyttää elatustukihakemusta.

Kelan asiointipalvelussa voi katsoa esimerkiksi, onko oma hakemus jo ratkaistu. Palvelu on osoitteessa http://www.kela.fi/asiointi, ja sinne kirjaudutaan omilla verkkopankkitunnuksilla.

Palvelussa asiakas pääsee tarkastelemaan hänelle itselleen lähetettyjä elatustuen päätöksiä ja kirjeitä. Asiakas voi myös ilmoittaa tilinumeron muutoksesta sekä tarkistaa elatustuen seuraavan maksupäivän. Palvelussa näkyvät myös tiedot elatustuen ja perityn elatusavun jo maksetuista maksueristä. Elatusavun maksu tarkoittaa elatusvelvolliselta perityksi saatua elatustuen ja elatusavun erotusta. Elatusavun tulevat maksut eivät näy palvelussa.

Asiakas voi katsoa tietoja maksetuista elatustuista ja elatusavuista kuluvalta sekä kahdelta edeltävältä vuodelta. Maksut näkyvät kuitenkin vasta 1.4.2009 alkaen, jolloin elatustuen toimeenpano siirtyi kunnilta Kelalle.

Elatustuki turvaa lapsen elatuksen

Elatustuki on Kelan maksama tuki, jolla turvataan lapsen elatus silloin, kun lapsi ei saa elatusapua elatusvelvolliselta vanhemmaltaan. Tuki maksetaan tavallisesti lapsen vanhemmalle tai muulle henkilölle, jonka hoidossa lapsi on. Se voidaan myöntää ja maksaa myös 15 vuotta täyttäneelle, itsenäisesti asuvalle lapselle itselleen.

Elatustukea sai syyskuussa 65 671 henkilöä kaikkiaan 96 594 lapsesta. Keskimääräinen tuki oli 131,42 e/kk lasta kohden. Tuensaajista runsaat 70 % sai täysimääräistä elatustukea, joka on 139,54 e/kk.

Lisätietoja:
Kelan eläke- ja toimeentuloturvaosasto, suunnittelija Maria A. Tanskanen, puh. 020 634 3409

Lisätietoja asiakkaalle
Lapsiperheiden palvelunumero 020 692 206 arkisin klo 8–18