Etäpalvelu on Kelan toimistopalvelua vastaava asiointitapa

Keski-Suomessa ja Etelä-Pohjanmaalla on kokeiltu jo vuoden ajan etäpalvelua, jossa Kelan virkailija neuvoo yhteispalvelupisteen asiakasta videon välityksellä. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä Kelan toimistopalvelua vastaavaan asiointitapaan.

Yhteispalvelussa eri viranomaiset tarjoavat omia palvelujaan samassa paikassa. Tavallisimmin yhteispalvelupisteisiin jätetään etuushakemuksia ja liitteitä. Sen lisäksi yhteispalvelussa saa neuvontaa Kela-asioissa, apua verkkopalveluiden käyttämiseen ja opastusta lomakkeiden täyttämiseen. Monet asiat ratkeavatkin yhteispalvelun palveluneuvojan kanssa keskustellessa.

Keski-Suomessa ja Etelä-Pohjanmaalla kokeillaan, miten laajempaa neuvontaa tarvitsevia asiakkaita voidaan palvella yhteispalvelussa videon välityksellä. Etäpalveluna yhteispalvelun asiakas saa videoyhteyden avulla saman palvelun kuin menemällä Kelan toimistoon.

– Etäpalvelu on erittäin hyvä asiointitapa paikkakunnilla, joissa on aiemmin ollut Kelan toimisto. Etäpalvelu myös lisää haja-asutusalueiden yhdenvertaisuutta kasvukeskuksiin nähden: kun lähellä oleva yhteispalvelupiste tarjoaa etäpalvelua, asiakkaan ei tarvitse matkustaa kauemmas Kelan toimistoon, kertovat Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan vakuutuspiirien johtajat Juha Torkkeli ja Liisa Ojala.

Asiakkaat ovat kokeneet etäpalvelun käytön helpoksi. Lisäksi etäpalvelu tukee muita asiointitapoja. Palveluneuvoja voi etäpalvelulaitteiden avulla esimerkiksi neuvoa asiakasta verkkoasioinnissa. Etäpalvelu ei vaadi asiakkaalta erityisiä teknisiä taitoja, sillä yhteispalvelun palveluneuvoja auttaa videoyhteyden avaamisessa.

Pilotit päättyvät elokuussa

Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan etäpalvelupilotit aloittivat viime vuoden toukokuussa Yhteispalvelun teemaviikon yhteydessä. Kokeilussa on Kelan lisäksi mukana myös muita viranomaisia. Kela-palvelu etäpalveluna on lisääntynyt merkittävästi vuoden 2013 alussa erityisesti Keski-Suomen yhteispalvelupisteissä.

Etäpalvelupiloteissa kokeillaan etäpalvelun soveltumista Kelan palvelukokonaisuuteen, kehitetään etäpalvelun palvelumallia ja lisätään yhteistyötä muiden viranomaisten kanssa. Pilotit päättyvät elokuun 2013 loppuun mennessä.

Kelan etäpalvelua kehitetään osana valtiovarainministeriön asettamaa sähköisen asioinnin ja demokratian kehittämisohjelmaa (SADe). Valtiovarainministeriö selvittää etäpalvelun jatkamista pilottipaikkakunnilla ja laajentamista uusille paikkakunnille.

Kelan etäpalvelua saa seuraavista yhteispalvelupisteistä:

Keski-Suomessa (10 yhteispalvelua)

• Jyväskylä, Säynätsalo
  • Jyväskylä, Korpilahti
  • Kannonkoski
  • Kinnula
  • Kivijärvi
  • Kyyjärvi
  • Multia
  • Petäjävesi
  • Pihtipudas
  • Saarijärvi, Pylkönmäki