Etätulkkauksen käyttö lisääntyy tulkkauspalvelussa

Yhä useampi vammaisten henkilöiden tulkkauspalveluita käyttävä asiakas voi hyödyntää etätulkkausta.

Syksyllä 2011 käynnistynyt etätulkkauksen testijakso on päättynyt. Etätulkkausmahdollisuudet laajenevat vaiheittain

Testijaksolle osallistui 52 vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelun asiakasta. Asiakkaat käyttivät palvelua keskimäärin 86 kertaa kuukaudessa ja yhteydenotot kestivät keskimäärin noin 13,5 minuuttia. Testijaksolla havaittiin vielä ongelmia kuvan laadussa. Se ei ollut kaikissa olosuhteissa riittävän hyvä tulkkauksen onnistumiseen.

Etätulkkausta käytettäessä asiakas ottaa kuva- ja ääniyhteyden etätulkkausstudiossa olevaan tulkkiin. Tulkki ottaa puhelun kolmannelle osapuolelle tai tulkkaa asiakkaan vieressä olevalle henkilölle. Kela kustantaa vammaisten tulkkauspalvelun asiakkaalle etätulkkauksessa tarvittavat laitteet, ohjelmistot ja laajakaistayhteyden sekä huolehtii käytön opastuksesta ja laitteiden ylläpidosta.

Etätulkkaus sopii parhaiten lyhyiden puhelinasioiden hoitamiseen, esimerkiksi kampaajalle soittamiseen tai lääkäriajan varaamiseen. Jos etätulkkauspalvelu tilataan ennakkoon, myös pidempään kestävät tulkkaukset ovat mahdollisia. Tätä on kokeiltu esimerkiksi kerhokokoontumisissa ja pienimuotoisissa kokouksissa. Etätulkkauksen etuna on, että tulkin aika ei kulu tulkkauspaikalta toiselle siirtymiseen, vaan hän ehtii samassa ajassa tarjota tulkkauspalvelua useammalle asiakkaalle. Tämä helpottaa erityisesti harvaan asuttujen seutujen asiakkaita.

Etätulkkausmahdollisuudet laajenevat vaiheittain. Ensin käsitellään Vammaisten tulkkauspalvelukeskukseen jo saapuneet hakemukset, joita on noin 60.

Etätulkkausta varten on kehitetty oma tietokoneohjelmisto (MMX-ohjelmisto). Ohjelmistoa voi käyttää kannettavalla tietokoneella, tablettitietokoneella tai kosketusnäyttöpäätelaitteella. MMX-ohjelmiston käyttöön suositellaan kiinteätä laajakaistayhteyttä, mutta se toimii hyvissä olosuhteissa myös 3G-verkossa.

Kela on hankkinut laitteet, ohjelmiston ja tukipalvelut Telia Sonera Finland Oyj:ltä.

Lisätietoja etätulkkauksen käytöstä ja hakemisesta on verkossa www.kela.fi/vatu > Etätulkkaus.

Lisätietoja medialle:
Kelan terveysosasto, suunnittelija Riikka Heikkinen, puh. 040 721 4412