FPA samlar in ungas rehabiliteringsberättelser: delta i tävlingen

FPA samlar in ungas berättelser om rehabilitering i kampanjen Vadå rehab? Vad händer i rehabiliteringen? På vilket sätt har den varit till hjälp? Alla berättelser publiceras på nätet och vi lottar ut fina priser bland skribenterna.

FPA:s rehabiliteringsgrupp inledde kampanjen på finska i maj med namnet Mikä kunto? Nu finns den också på svenska. Kampanjen riktar sig främst till personer i åldern 16–25 år och den pågår till slutet av 2016.

På webbplatsen för kampanjen Vadå rehab? http://rehabiliteringforunga.fpa.fi finns en heltäckande presentation av FPA:s yrkesinriktade rehabilitering och rehabiliteringen för mentalvårdsklienter. På sidorna finns videoklipp och anvisningar om hur man söker sig till rehabilitering. Huvudpersonen i videoklippen är Eetu Pesonen, som är bättre känd som eeddspeaks på YouTube.

Kampanjen syns också på Instagram, en mobilapplikation för fotodelning på sociala medier som är populär bland unga. Instagramkontot är @nuortenkuntoutus. Om du vill lägga upp dina egna rehabiliteringsfoton kan du publicera dem på Instagram med hashtagarna #Vadårehab? #FPA #Rehabilitering

Stämningen i ett ögonblick eller en videoblogg?

På sidorna för kampanjen Vadå rehab? publiceras också ungas egna berättelser om rehabilitering. Texterna är anknutna till en tävling som de unga kan delta i genom att skicka in en text som handlar om deras egen erfarenhet av rehabilitering. Målet är att de unga med egna ord berättar om rehabiliteringen och på det sättet uppmuntrar andra att komma med.

Skrivtävlingen lämpar sig ypperligt som program t.ex. på anpassningskurser för unga. Man kan berätta kort om hur det var eller skriva en längre berättelse om rehabiliteringsvägen. Alternativt kan man delta genom att göra en video av sin egen berättelse.

Vi publicerar de ungas rehabiliteringsberättelser på sidan Vadå rehab? på adressen http://rehabiliteringforunga.fpa.fi

Vi samlar in rehabiliteringsberätteler fram till 29.2.2016.

Bland alla som deltar i kampanjen lottar vi ut tio stycken presentkort på 100 euro till Intersport eller Biljettjänst.

Berättelserna, bilderna och videoklippen kan skickas in via webbsidan http://rehabiliteringforunga.fpa.fi.

Hashtagarna för kampanjen är: #Vadårehab? #FPA #Rehabilitering

Ytterligare uppgifter: