• Kela/

Kela tiedottaa 12.10.2004 Kelan johtaja Helena Pesolan puheen referaatti maanantaina 11.10.2004 Kansallisen senioriliiton valtuuston tilaisuudessa Turussa: Ikäihmisiä ahdistavat asiat eivät aina läpäise asenteiden ja päätöksenteon muuria Sosiaaliturvan haasteet nopeasti muuttuvassa maailmassa ovat mittavia. Niihin vastausta etsittäessä lähtökohtana eivät voi olla vain eurot ja sentit. Päämäärän on oltava syvempi sosiaalisen vastuuntunnon ymmärtäminen. Sosiaaliturvan tulevaisuus on sidoksissa vahvasti siihen, mitkä ovat perusarvomme ja ne tärkeät kulmakivet, joiden varassa haluamme elämäämme elää ja tulevaisuutta rakentaa. Nyt tärkeä osa tästä kivijalasta - vanhusten ja ikäihmisten inhimillinen ja hyvä hoito ja välittäminen - tuntuu murenevan. Ikääntyvien suomalaisten arkipäivän ahdistus ei tunnu läpäisevän aina asenteiden ja päätöksenteon muuria, totesi Kelan johtaja Helena Pesola puhuessaan maanantaina Turussa. Asenteiden kovuudesta kertoo mm. monien ikäihmisten tuntema yksinäisyys, ajan puute kohdata hoidossa oleva ihminen, kuntien vastuulla oleva ikäihmisten kuntoutuksen puutteellisuus ja peruseläkkeen varassa elävien ikäihmisten monasti niukka perusturva. Toisesta ihmisestä välittäminen ja auttaminen on lähtökohta, josta kaikki muu seuraa. Sosiaalisen vastuun kantaminen on yksilöllinen, yhteisöllinen ja yhteiskunnallinen asia. Johtaja Pesolan mukaan hyvästä aineellisesta ja henkisestä perusturvallisuudesta huolehtiminen vahvistaa luottamusta demokraattiseen päätöksentekoon ja oikeudenmukaisuuteen. Ikääntyminen ja vanhuus ei ole sairaus, vaan se on väistämätön vaihe jokaisen pitkään elävän ihmisen elämässä. Yhteiskunta, joka arvostaa ikäihmisiä ja vanhuksia, on hyvä kaikenikäisille. Etsittäessä uusia ratkaisuja ja toimintamalleja ikäihmisten arkipäivää tukemaan, on kannustettava ja annettava tilaa myös ihmisten omalle toimeliaisuudelle ja järjestöjen moninaiselle työlle. Julkisia ja yksityisiä palveluita ei tule asettaa vastakkain. Me tarvitsemme molempia ja töitä sosiaaliturvan alueella riittää molemmille. Ne täydentävät toisiaan ja lujittavat perusturvaa. Lisätietoja Johtaja Helena Pesola puh. 020 434 1216 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/12/20041012BIT00020/wkr0001.pdf