Ilmoita Kelaan, jos lapsen hoitojärjestelyt muuttuvat syksyllä

Syksy tuo usein muutoksia perheiden lastenhoitojärjestelyihin. Monella vanhemmalla hoitovapaa päättyy ja lapset menevät päiväkotiin. Muutoksista voi ilmoittaa Kelaan helposti ja nopeasti verkossa.

Ilmoitus lapsen hoitojärjestelyjen muutoksista kannattaa tehdä niin pian kuin mahdollista, jotta Kela ei maksa tukea liikaa.

Jos perhe on saanut Kelasta kotihoidon tukea tai yksityisen hoidon tukea, tuen lakkauttamisesta kannattaa ilmoittaa Kelaan heti, kun vanhemmat tietävät, mistä alkaen lapselle on varattu paikka kunnallisessa päivähoidossa tai esikoulussa.

Ilmoituksen voi tehdä Kelan asiointipalvelussa www.kela.fi/asiointi. Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla. Muutoksista voi ilmoittaa myös soittamalla Kelan lapsiperheiden palvelunumeroon 020 692 206 arkisin klo 8–18.

Aiotko jäädä hoitovapaalle tai onko työaikasi lyhyempi lastenhoidon takia?

Vanhemmilla on mahdollisuus saada Kelan maksamaa tukea lapsen hoitoon, jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa

Kotihoidon tukea saa perhe, jonka alle 3-vuotiasta lasta hoitaa jompikumpi vanhemmista tai muu hoitaja. Yksityisen hoidon tukea saa perhe, jonka alle kouluikäistä lasta hoitaa perheen palkkaama hoitaja tai yksityinen päivähoidon tuottaja.

Osoitteessa www.kela.fi/laskurit voi laskea, paljonko lastenhoidon tukea ja mahdollista kuntalisää perhe voi saada. Lastenhoidon tukea on haettava 6 kuukauden kuluessa siitä, kun tukea halutaan saada.

Jos äidin tai isän työaika on normaalia lyhyempi, hänellä on mahdollisuus saada Kelasta osittaista hoitorahaa. Osittaista hoitorahaa saa vanhempi, jonka työaika on lapsen hoidon vuoksi enintään keskimäärin 30 tuntia viikossa. Vanhemman tulee olla työ- tai virkasuhteessa tai työskennellä yrittäjänä.

Lastenhoidon tuet voi hakea verkossa

Kotihoidon tukea, yksityisen hoidon tukea ja osittaista hoitorahaa voi hakea verkossa www.kela.fi/asiointi. Palvelussa voi myös hakea jatkoa lastenhoidon tukeen. Myös hakemuksen liitteet voi toimittaa verkossa, kun ne on skannattu tai kuvattu. Vaihtoehtoisesti voi lähettää liitteet postitse mihin tahansa Kelan toimistoon. Osoitteet ovat Kelan nettisivuilta www.kela.fi/yhteystiedot.

Lisätietoja verkosta tai Kela-Kertulta

Tarkempia tietoja lapsiperheen tuista on Kelan verkkosivuilla www.kela.fi/lapsiperhe.

Kannattaa tutustua myös Kela-Kertun kysymys-vastaus-palstaan Suomi24:ssä www.suomi24.fi/kelakerttu. Kertulta voi kysyä neuvoa perhe-etuuksiin liittyvissä kysymyksissä tai lukea muiden kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia. Viime vuonna Kerttu teki kävijäennätyksen, sillä palstalla vieraili 140 000 asiakasta.

Lisätietoja medialle

Kelan toimeentuloturvaryhmä,