Kaikki keskeiset etuudet voi hakea verkossa

Kela vastaanotti viime vuonna kaikkiaan 3,4 miljoonaa etuushakemusta. Niistä 8 % oli sähköisiä hakemuksia. Uusin tulokas on työttömyysturvan sähköinen hakemus.

Kelan tavoitteena on ollut, että kaikkia keskeisiä etuuksia voi hakea verkossa. Nyt tavoite on toteutunut, sillä asiakas voi hakea verkossa perhe-etuuksia, asumistukea, opintotukea ja työttömyysturvaa. Suosituinta sähköinen hakeminen on opintotuessa ja perhe-etuuksissa. Sähköisen asioinnin suosio vaihtelee eri puolilla Suomea. Länsi-Suomessa haetaan eniten Kelan etuuksia sähköisesti ja samalla alueella myös sähköisen asioinnin suosio on kasvanut eniten. Tammikuussa Länsi-Suomessa vastaanotettiin peräti 25 % hakemuksista sähköisesti, kun vuosi sitten luku oli 12,2 %. Uusin asiointipalvelu on maaliskuussa avattu työttömyysturvan sähköinen hakemus. Uusi palvelu helpottaa työttömien asiointia Kelassa. Työttömyysturvan hakijoiden määrä on kasvanut koko maassa. Kela maksaa työttömille peruspäivärahaa ja työmarkkinatukea. Työmarkkinatuen saajien määrän ennakoidaan kasvavan edelleen keväällä, kun opiskelijat valmistuvat työttömiksi tai jäävät vaille kesätyöpaikkaa. Tällä hetkellä Kela vastaanottaa kuukausittain noin 20 000 uutta työttömyysturvahakemusta. Kelan asiointipalvelu on osoitteessa www.kela.fi/asiointi, ja sinne kirjaudutaan omilla verkkopankkitunnuksilla. Palvelusta näkee mm., onko peruspäiväraha tai työmarkkinatuki myönnetty ja onko työvoimapoliittinen lausunto tullut Kelaan. Kelan toimistoissa vietetään tällä viikolla työttömyysturvan teemaviikkoa. Toimistoissa opastetaan mm. työttömyysturvan sähköisen hakemuksen käyttämisessä. Lisätietoja medialle Kelan eläke- ja toimeentuloturvaosasto, suunnittelija Tarja Varis, puh. 020 634 3975 etunimi.sukunimi@kela.fi Kelan viestintä, tiedottaja Salla Suneli, puh. 020 634 1401 etunimi.sukunimi@kela.fi Lisätietoja asiakkaille Työttömyysajan tukien palvelunumero, puh. 020 692 210 ma–pe klo 8–18 Katso tiedote ruotsiksi www.fpa.fi/aktuellt.