Käyttökatkos sähköisessä työttömyysajan ilmoituksessa

Kela uudistaa työttömyysturvan tietojärjestelmän. Muutoksen takia työttömyysajan sähköinen ilmoitus on poissa käytöstä tammikuun ensimmäisen viikon. Katkoksen aikana asiakkaiden tulee ilmoittaa työttömyysaika paperilomakkeella.

Työtön työnhakija voi ilmoittaa työttömyyspäivänsä Kelalle verkossa osoitteessa www.kela.fi/asiointi sen jälkeen, kun hänelle on ensin myönnetty työttömyysetuus. Palvelua käyttää kuukausittain noin 30 000 työmarkkinatuen tai peruspäivärahan saajaa. Työttömyysajan sähköisen ilmoituksen käyttökatko alkaa 31.12.2009 klo 13.00 ja päättyy 7.1.2010. Katkoksen aikana asiakkaiden tulee ilmoittaa työttömyysaika paperilomakkeella. Paperilomake ja palautuskuori on postitettu asiakkaille edellisen maksun yhteydessä. Katkos johtuu työttömyysturvan uuden tietojärjestelmän käyttöönotosta. Asiointipalvelu on asiakkaiden käytössä tammikuun 7. päivän aikana. Katkoksesta ja juhlapyhistä johtuen ajalla 21.12 – 31.12 päättyviä työttömyysajan ilmoituksia voi lähettää tavallista aiemmin. Lisätietoja asiasta on Kelan internetsivuilla www.kela.fi. 1.1. tai sen jälkeen päättyvät ilmoitukset on toimittava lomakkeilla. Uuden tietojärjestelmän käyttöönoton ja loppiaisen takia maksut saattavat viivästyä päivällä tai parilla tammikuun ensimmäisellä viikolla. Työttömyysajan tukia koskevissa kysymyksissä asiakkaita neuvoo Kelan palvelunumero 020 692 210 arkisin klo 8–18. Pahoittelemme muutoksesta aiheutuvaa häiriötä. Lisätietoja Kelan eläke- ja toimeentuloturvaosasto, työttömyysturvatiimi suunnittelija Elina Sipola, puh. 020 634 3973 etunimi.sukunimi@kela.fi