• Kela/

Kela avaa opiskelijoille ja asevelvollisille valtakunnalliset palvelunumerot

Kela keskittää opiskelijoiden ja asevelvollisten puhelinpalvelun koko maassa valtakunnallisiin palvelunumeroihin joulukuusta alkaen. Puhelinneuvonta on avoinna arkisin klo 8–18.

Joulukuusta alkaen Kela palvelee asiakkaita koko maassa 12 palvelunumerossa suomeksi ja ruotsiksi. Palvelunumerot on ryhmitelty asiakkaan elämäntilanteen ja asian mukaan. Puhelinpalvelun uudistus Kelassa on edennyt loppusuoralle. Viimeisessä vaiheessa valtakunnalliseen käyttöön otetaan kolme palvelunumeroa: Opiskelijan tuet, Asevelvollisen tuet ja Maasta- ja maahanmuutto. Opiskelijan palvelunumero 020 692 209 neuvoo opintotukeen, koulumatkatukeen ja korkoavustukseen liittyvissä kysymyksissä. Numeroon odotetaan noin 650 puhelua päivässä, mutta määrä voi vaihdella huomattavasti. Esimerkiksi helmikuussa opintotuen tulovalvonnan aikaan puheluita on odotettavissa jopa 1 500 päivässä. Asevelvollisen palvelunumero 020 692 200 neuvoo sotilasavustukseen ja muihin asevelvollisen Kela-tukiin liittyvissä kysymyksissä. Numeroon odotetaan noin 120 puhelua päivässä. Maasta- ja maahanmuuton palvelunumero 020 692 207 neuvoo sosiaaliturvaan liittyvissä kysymyksissä Suomeen tai ulkomaille muutettaessa. Kela alkoi uudistaa puhelinpalveluaan vuonna 2006. Kaikki palvelunumerot ovat olleet käytössä jo muutaman vuoden ajan mm. pääkaupunkiseudulla ja Pohjois-Karjalassa. Muualla maassa palvelunumerot ovat tulleet käyttöön asteittain. Ruotsiksi Kela on palvellut asiakkaita kaikissa palvelunumeroissa jo kolmen vuoden ajan (http://www.fpa.fi/kontaktaoss). Kelan puhelinpalvelua hoitaa Yhteyskeskus, jolla on toimipaikat Joensuussa, Lieksassa, Pietarsaa-ressa, Jyväskylässä ja Kemijärvellä. Soitto Kelan palvelunumeroihin maksaa asiakkaalle tavallisen paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun. Lisätietoja: Kelan yhteyskeskus, kehittämispäällikkö Pirjo Myyry, puh. 040 570 8733, etunimi.sukunimi@kela.fi Kelan valtakunnalliset palvelunumerot 1.12.2009 alkaen (http://www.kela.fi/yhteystiedot) Asevelvollisen tuet 020 692 200 Asumisen tuet 020 692 201 Eläkeasiat 020 692 202 Kela-kortti ja EU-sairaanhoitokortti 020 692 203 Kuntoutus 020 692 205 Lapsiperheiden tuet 020 692 206 Maasta- ja maahanmuutto 020 692 207 Omaisen kuoltua 020 692 208 Opiskelijan tuet 020 692 209 Sairastaminen 020 692 204 Työttömyysajan tuet 020 692 210 Vammaistuet 020 692 211