Kela avaa tänä vuonna kolme uutta sähköistä asiointipalvelua

Kela tiedottaa 1.4.2004, julkaisuvapaa klo 11 Kela avaa tänä vuonna kolme uutta sähköistä asiointipalvelua Tammikuussa Kelan Internet-sivuilla (www.kela.fi) avattu Opintotuen asiointipalvelu on ensimmäinen sähköinen asiointipalvelu, jolla tunnistettu henkilöasiakas voi hoitaa etuusasiointinsa henkilökohtaisesti Internetissä. Tänä vuonna palvelutarjontaa laajennetaan vielä kolmella uudella sähköisellä asiointipalvelulla. Myös jo olemassa olevia sähköisiä palveluita kehitetään. Kelan sähköisten asiointipalvelujen tavoitteena on parantaa Kelan asiakaspalvelua ja tehostaa toimintaa. Työministeriö, Verohallitus ja Kela esittelivät tänään 1.4. työministeriössä pidetyssä tiedotustilaisuudessa sähköisten palveluiden kehittämissuunnitelmiaan sekä yhteistä tunnistus.fi-palvelua. Kela avaa tämän vuoden aikana kolme uutta sähköistä asiointipalvelua. Käyttöön otetaan vanhempainpäivärahojen, yleisen asumistuen ja työttömyysturvan asiointipalvelut. Uusilla asiointipalveluilla asiakas voi selvittää vanhempainpäiväraha-, asumistuki- ja työttömyysturvan henkilökohtaisia etuustietojaan. Palveluihin tunnistaudutaan Nordean, Osuuspankin tai Sampo-pankin verkkotunnuksilla tai sähköisellä henkilökortilla (HST-kortilla). Tammikuussa avattu Opintotuen asiointipalvelu on otettu innolla vastaan. Palvelusta voi tarkistaa mm. opintotuen hakemis-, maksu- ja tukikuukausitiedot. Kahden ensimmäisen kuukauden aikana palvelulla on selvittänyt omia opintotukitietoja jo 14 000 opiskelijaa. Palvelu on saanut käyttäjiltään runsaasti kiitoksia. Opintotuen asiointipalvelua kehitetään edelleen. Syksyyn mennessä palveluun lisätään Kelan opiskelijoille lähettämät asiakaskirjeet ja opintotukipäätökset. Tavoitteena on, että vuodenvaihteessa palvelun kautta voi laittaa hakemuksia vireille sähköisesti. Ensimmäisinä sähköisesti tehtävinä hakemuksina opiskelija voi lakkauttaa opintotukensa ja perua tai palauttaa opintotukikuukausia. Sähköiset asiointipalvelut tarjoavat Kelan asiakkaille uuden vaihtoehtoisen asiointitavan: henkilökohtainen etuusasiointi hoituu Internetissä nopeasti ajasta ja paikasta riippumattomasti. Sähköistä asiointia toivovien osuus on kasvanut vuosittain. TNS Gallupin Kelalle tekemän tutkimuksen mukaan lähes joka toinen suomalainen olisi viime vuonna hakenut Kelan etuuksia, tarkistanut omia etuustietojaan tai laskenut etuuden määrää Internetin kautta, jos se olisi ollut mahdollista. Sähköiset asiointipalvelut tehostavat myös Kelan toimintaa. Kelan toimistojen työmäärä pienenee vähitellen, kun työvaiheita voidaan korvata tietokonepohjaisilla ratkaisuilla. Palvelut edistävät myös työn tasaamista Kelan toimistojen välillä. Kelan Internet-sivuilla on olemassa tällä hetkellä myös muita sähköisiä palveluita. Sivuilla voi esimerkiksi täyttää ja tulostaa yli 100 erilaista etuuksien hakemuslomaketta. Käytettävissä on myös laskureita, joilla voi arvioida sairauspäivärahan, vanhempainrahan, työmarkkinatuen, peruspäivärahan, asumislisän tai opintotuen määrää omalla kohdalla. Perheenlisäystä odottava voi laskea sivuilla myös äitiys- ja vanhempainrahan maksukaudet. Tavoitteena on kehittää laskentaohjelmia niin, että niissä voidaan hyödyntää tunnistautuneen asiakkaan Kelan rekisterissä olevia tietoja. Ensimmäiset uudet ohjelmat valmistuvat kuluvan vuoden aikana. Kelan Internet-sivuille tehtiin viime vuonna 2,5 miljoonaa käyntiä. Sivujen käyntimäärät ovat kasvaneet vuosittain. Lisätietoja Kela, johtaja Matti Puhakka, p. 020 43 41214, 0400 674 300 Kelan terveys- ja toimeentuloturvaosasto, pääsuunnittelija Ilpo Lahtinen, p. Ilpo 020 43 43254 Kelan viestintä, tiedottaja Milla Holopainen, p. 020 43 41 413 Opintotuen asiointipalveluun pääsee Kelan verkkosivujen www.kela.fi etusivun Asiointi-linkistä.Laskurit löytyvät Laskurit-linkistä ja etuuslomakkeet kohdasta Lomakkeet. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/01/20040401BIT00300/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/01/20040401BIT00300/wkr0002.pdf