• Kela/

Kela avasi verkkosivuilleen sähköisen asiointipalvelun opiskelijoille

Kela tiedottaa 3.2.2004 Kela avasi verkkosivuilleen sähköisen asiointipalvelun opiskelijoille Opintotuen saaja voi nyt selvittää Internetin kautta omia opintotukitietojaan. Kelan Internet-sivuilla www.kela.fi avattu Opintotuen asiointipalvelu on Kelan ensimmäinen sähköinen asiointipalvelu, jossa tunnistettu henkilöasiakas voi hoitaa etuusasiointinsa henkilökohtaisesti Internetissä. Opintotuen asiointipalveluun tunnistaudutaan käyttämällä verkkopankkien käyttäjätunnuksia ja salasanoja. Tällä hetkellä käytössä ovat Nordean, Osuuspankin ja Sampo Pankin pankkitunnukset. Ilman tunnistautumista pankkitunnuksin palvelua ei voi käyttää. Opintotuen asiointipalvelusta voi selvittää mm. opintotuen hakemus- ja ratkaisutiedot sekä opintotuen vastuuyksikön. Opiskelija voi vaikkapa tarkistaa, onko opintotukihakemus saapunut perille oikeaan käsittelypaikkaan ja kuinka paljon opiskelijalle on myönnetty opintotukea. Palvelusta voi tarkistaa opintotuen maksuerät ennakonpidätystietoineen kuluvalta ja kahdelta sitä edeltävältä vuodelta. Lisäksi korkeakouluopiskelija voi selvittää korkeakouluopintojen enimmäistukikuukaudet eli kuinka monta kuukautta korkeakoulutukea hän on käyttänyt ja miten monta tukikuukautta hänellä on jäljellä. Omien tulojen vaikutus opintotukeen Palvelusta opiskelija voi seurata helposti myös omien tulojen vaikutusta opintotukeen reaaliajassa. Palvelussa kerrotaan, kuinka monelta kuukaudelta opiskelijalle on myönnetty opintorahaa tai asumislisää ja mikä on sen perusteella laskettu ns. vapaa tulo eli vuosituloraja. Asia on ajankohtainen, sillä vuoden 2003 opintotuen vapaaehtoinen palautusaika päättyy maaliskuun lopussa. Jos opiskelija ei palauta tukea ajoissa, liikaa maksettu tuki peritään takaisin 15 prosentilla korotettuna. Vapaaehtoisen palautuksen etuna on myös se, että korkeakouluopiskelija saa tukiajan uudelleen käyttöönsä. Opintotuen asiointipalvelusta opiskelija löytää konkreettiset ohjeet, miten toimia, jos viime vuoden tulot ylittävät vuositulorajan. Palvelua kehitetään edelleen Seuraavassa vaiheessa palveluun lisätään Kelan opiskelijoille lähettämät asiakaskirjeet ja opintotukipäätökset. Lähitulevaisuudessa opiskelijat voivat myös laittaa Kelan hakemuksia vireille sähköisesti. Kela laajentaa henkilöasiakkailleen suunnattuja sähköisiä asiointipalveluja uusilla etuuksilla. Vuoden 2004 aikana on tarkoitus ottaa käyttöön vanhempainpäivärahojen ja yleisen asumistuen asiointipalvelut. Opintotuen asiointipalveluun pääsee Kelan verkkosivujen www.kela.fi etusivun Asiointi-linkistä tai suoraan osoitteesta http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/160104104919IL?OpenDocument Lisätietoja: Kelan eläke- ja toimeentuloturvaosasto, pääsuunnittelija Ilpo Lahtinen, p. 020 43 43254, ilpo.lahtinen@kela.fi suunnittelija Carita Forsberg, p. 020 43 43458, carita.forsberg@kela.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/03/20040203BIT00130/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/03/20040203BIT00130/wkr0002.pdf