Kela ehdottaa muutoksia etuuslainsäädäntöön

Kela on valmis ottamaan vastaan uusia tehtäviä, esimerkiksi omaishoidon tuen ja vammaispalvelulain mukaiset kuljetukset.  Kela ehdottaa myös sairaanhoitovakuutuksen kehittämistä ja asumisen tukien yhdistämistä.

– Kelalla on hyvät valmiudet huolehtia esimerkiksi omaishoidon tuen toimeenpanosta. Myös vammaispalvelulain mukaisten kuljetusten toimeenpanon siirtäminen Kelalle toisi hyötyjä, kun Kelan välityskeskusten kautta voitaisiin välittää ja yhdistellä myös vammaispalvelulain mukaisia kuljetuksia, toteaa etuusjohtaja Elise Kivimäki Kelan terveysosastolta.

Kelan toimeenpaneman lainsäädännön kehittämissalkkuun kootaan vuosittain lainsäädännön kehittämisehdotukset, joita valmistellaan ministeriöiden kanssa tai joita esitetään valmisteltavaksi lähivuosina. Kehittämistarpeet perustuvat asiakkailta, toimihenkilöilta ja sidosryhmiltä saatuun palautteeseen sekä sisäisen valvonnan ja tutkimustoiminnan tuloksiin.

Tämän vuoden kehittämissalkussa yksi keskeinen ehdotus on asumistukien yhdistäminen. Kela maksaa asumistukia yhteensä yli 1,5 miljardia euroa vuodessa eläkkeensaajan asumistukena, yleisenä asumistukena, opintotuen asumislisänä sekä sotilasavustuksen asumisavustuksena.

–  Eri saajaryhmien kuuluminen yhden järjestelmän piiriin poistaisi perusteettomia eroja ryhmien väliltä ja vähentäisi epäselvyyksiä järjestelmästä toiseen siirryttäessä. Asumistukien yhdistäminen vähentäisi asumistukien toimeenpanokustannuksia mm. tietojärjestelmien rakentamis- ja ylläpitokustannuksia sekä henkilökustannuksia, kertoo etuusjohtaja Anne Neimala Kelan eläke- ja toimeentuloturvaosastolta

Kelan toimeenpaneman lainsäädännön kehittämissalkku 2015 on yli 60-sivuinen dokumentti.  Ehdotukset ovat merkitykseltään ja laajuudeltaan erilaisia. Osa merkitsee periaatteellisia ja syvällekäyviä muutoksia lainsäädäntöön, osa on pienehköjä lainsäädännön tarkistuksia. Kelan kehittämissalkku toimitetaan tiedoksi mm. kaikille kansanedustajille.

Kelan strategian mukaisesti Etuuslainsäädännön kehittämissalkku pyrkii edistämään lainsäädännön yksinkertaistamista. Yleisiksi tavoitteiksi on asetettu lainsäädännön selkeys ja yksinkertaisuus, hakemisen helppous ja asiakasystävällinen toimeenpano sekä väliinputoamisten ja liikamaksujen ehkäiseminen.

Kansaneläkelaitoksesta annetun lain 2 §:n mukaan Kansaneläkelaitoksen tehtävänä on tehdä ehdotuksia toimialaansa koskevan lainsäädännön kehittämisestä. Myös Kelan valtuutetut ovat edellyttäneet Kelalta aktiivisuutta lainsäädännön kehittämisehdotusten tekemiseen.

Kelan toimeenpaneman lainsäädännön kehittämissalkku 2015 (pdf)

Lisätietoja medialle:
Kelan terveysosasto,