Kela keskittää vammaisten tulkkauksen välityksen Turkuun

Kela on rekrytoinut Vammaisten tulkkauspalvelukeskukseen 31 uutta toimihenkilöä tulkkausten välitystä ja etätulkkausta varten.

Ensi vuoden alusta Kela keskittää vammaisten henkilöiden tulkkien välitystoiminnan ja etätulkkauspalvelut Vammaisten tulkkauspalvelukeskukseen (VATU-keskus) Turkuun.

– Kelassa on vahva näkemys siitä, että tulkkauspalvelujen keskittäminen yhteen yksikköön, Turkuun, mahdollistaa palvelun kokonaisvaltaisen kehittämisen. Muutoksella halutaan varmistaa asiakkaille yhdenmukainen palvelu riippumatta siitä, missä hän asuu, sanoo VATU-keskuksessa vieraillut pääjohtaja Liisa Hyssälä.

Tulkin voi tilata myös viikonloppuisin

Välitystoiminnan siirto Kelan palveluksi näkyy asiakkaille tammikuun alusta pidempinä palveluaikoina. Tulkin tilaaminen on lisäksi aiempaa joustavampaa. Tilauksen voi tehdä myös illalla ja viikonloppuna ennakoimattomaankin tapahtumaan.

– Kela kehittää palvelujaan niin, että jatkossa tulkkauspalvelua käyttävät asiakkaat voivat hyödyntää myös Kelan laajaa toimistoverkkoa ja etäpalvelua.

Etätulkkauspalvelun kehittäminen jatkuu

Kuulo-, kuulonäkö- tai puhevammainen henkilö voi saada myös etätulkkauspalvelua. Etätulkkaukseen käytetään tietokonetta ja tietoliikenneyhteyksiä. Kela hankkii asiakkaille palvelun käyttöön tarvittavat laitteet ja yhteydet.

– Tulkkausstudioiden laitteilla, ohjelmilla ja tietoliikenneyhteyksillä on ratkaiseva merkitys palvelun onnistumiselle. Kela keskitti myös etätulkkauspalvelun tuottamisen VATU-keskukseen. Näin voimme parhaiten kehittää ja testata kaikkia palvelun laadun kannalta tärkeitä tekijöitä.

Vammaisten tulkkauspalveluja käyttää noin 5 200 asiakasta. Tulkkaustilauksia on vuodessa noin 90 000.

Lisätietoja asiakkaalle

Vammaisten tulkkauspalvelukeskus

Lue artikkeli Tulkkauspalvelun uudet kuviot Sosiaalivakuutuksessa 4/2013.

Lisätietoja medialle

VATU-keskuksen johtaja Sari Paloposki, puh. 050 551 7125

Kelan viestintä
Yhteystiedot www.kela.fi/viestinta