Kela neuvoo verkkoasiointiin kädestä pitäen

Ei enää lomakkeiden täyttämistä käsin eikä liitteiden lähettämistä postitse. Kelan asioinnin voi hoitaa kokonaan verkossa pankkitunnusten avulla. Huhtikuun toisesta viikosta lähtien eri puolilla Suomea Kelan toimistossa on verkkoasioinnin opastaja, joka neuvoo asioinnissa kädestä pitäen.

Kelan hakemusten ja liitteiden sähköinen käsittely nopeuttaa asioita. Osa Kelan asiakkaista on jo ottanut verkkoasioinnin pääasiointitavakseen. Lähes neljännes kaikista etuushakemuksista lähetetään jo verkossa.

Osa Kelan asiakkaista haluaisi asioida verkossa, mutta heillä ei ole konetta tai nettiyhteyttä tai he ovat epävarmoja taidoistaan. Niinpä Kelan 66 toimistoon on hankittu asiakaspäätteet ja skannerit liitteiden saattamiseksi sähköiseen muotoon. Jos laitteiden käyttö ei ole ennestään tuttua, myös siihen opastetaan. Kelan 41 toimistoissa on huhtikuun toisesta viikosta lähtien verkkoasioinnissa neuvova henkilö.

Asiakas tarvitsee mukaansa verkkopankkitunnukset sekä hakemukseensa kuuluvat liitteet. Tunnuksilla kirjaudutaan asiointipalveluun ja omiin tietoihin. Hakemuksen liitteineen voi lähettää verkossa opastajan kanssa saman tien.

Palvelua voi käyttää myös kotitietokoneella. Paperit saa sähköiseen muotoon esimerkiksi valokuvaamalla ja siirtämällä kuvat jpg-muodossa hakemuksen liitteeksi. Jos omaan tietokoneeseen on liitetty skanneri, myös sitä voi käyttää paperien siirtämiseen koneelle. Tarvittava liite kannattaa pyytää itselleen alun perin sähköisesti. Tällöin yksi työvaihe jää pois, ja liitteen voi lähettää suoraan eteenpäin Kelalle.

Kelan asiointipalvelussa liitteelle voi kirjoittaa saatteen esimerkiksi silloin, kun liite kuuluu useampaan hakemukseen. Samoin palvelussa voi tarkistaa, joko oma hakemus on ratkaistu, paljonko Kela maksaa haettua etuutta ja milloin on maksupäivä. Palvelussa voi tehdä muutosilmoituksia hakemuksiin, lakkauttaa tuen ja muuttaa tilinumeroa.

Verkkoasiointi nopeuttaa oman asian etenemistä ja ratkaisujen saamista. Palvelu antaa tarvittaessa ohjeita ja se käyttää hyväkseen jo valmiita pohjatietoja, jolloin koko prosessi virtaviivaistuu.

Katso taulukosta, missä toimistoista asiakaspäätteet ja verkkoasioinnin opastajat ovat.

Lisätietoja medialle:

Kelan kenttäosasto