Kela neuvoo verkkoasiointiin kädestä pitäen

Viime vuonna Kela opasti 13 600 asiakasta kädestä pitäen verkkoon. Nyt teemme sen taas! Huhtikuun alusta lähtien eri puolilla Suomea Kelan toimistossa on verkkoasioinnin opastaja, joka neuvoo, miten verkossa haetaan etuuksia ja etsitään tietoa. Ei enää lomakkeiden täyttämistä käsin eikä liitteiden lähettämistä postitse. Kelan asioinnin voi hoitaa kokonaan verkossa.

Kelan hakemusten ja liitteiden sähköinen käsittely nopeuttaa asioita. Osa Kelan asiakkaista on jo ottanut verkkoasioinnin pääasiointitavakseen. Lähes puolet kaikista etuushakemuksista lähetetään jo verkossa.

Osa Kelan asiakkaista haluaisi asioida verkossa, mutta heillä ei ole konetta tai nettiyhteyttä tai he ovat epävarmoja taidoistaan. Niinpä Kelan 74 toimistoon on hankittu asiakaspäätteet ja skannerit liitteiden saattamiseksi sähköiseen muotoon. Jos laitteiden käyttö ei ole ennestään tuttua, myös siihen opastetaan. Kelan 23 toimistoissa on huhtikuun alusta lähtien verkkoasioinnissa neuvova henkilö.

Asiakas tarvitsee mukaansa verkkopankkitunnukset tai kännykkänsä mobiilivarmenteen sekä hakemukseensa kuuluvat liitteet. Tunnuksilla tai mobiilivarmenteella kirjaudutaan asiointipalveluun ja omiin tietoihin. Hakemuksen liitteineen voi lähettää verkossa opastajan kanssa saman tien.

Kelan asiointipalvelussa voi hoitaa lähes kaikki Kela-asiat

Palvelua voi käyttää myös kotitietokoneella. Paperit saa sähköiseen muotoon esimerkiksi valokuvaamalla ja siirtämällä kuvat jpg-muodossa hakemuksen liitteeksi. Jos omaan tietokoneeseen on liitetty skanneri, myös sitä voi käyttää paperien siirtämiseen koneelle. Tarvittava liite kannattaa pyytää itselleen alun perin sähköisesti. Tällöin yksi työvaihe jää pois, ja liitteen voi lähettää suoraan eteenpäin Kelalle.

Kelan asiointipalvelussa liitteelle voi kirjoittaa saatteen esimerkiksi silloin, kun liite kuuluu useampaan hakemukseen. Samoin palvelussa voi tarkistaa, joko oma hakemus on ratkaistu, paljonko Kela maksaa haettua etuutta ja milloin on maksupäivä. Palvelussa voi tehdä muutosilmoituksia hakemuksiin, lakkauttaa tuen ja muuttaa tilinumeroa.

Verkkoasiointi nopeuttaa oman asian etenemistä ja ratkaisujen saamista. Palvelu antaa tarvittaessa ohjeita ja se käyttää hyväkseen jo valmiita pohjatietoja, jolloin koko prosessi virtaviivaistuu.

Katso taulukosta (pdf), missä toimistoissa asiakaspäätteet ja verkkoasioinnin opastajat ovat.

Lisätietoja medialle:

Kela, kenttäosasto,
Suunnittelupäällikkö Soili Orre, puh. 040 183 3298
Erikoissuunnittelija Lahja Johansen-Lampsijärvi, puh. 040 539 1694

Lisätietoja asiakkaalle:
Kelan asiointipalvelu verkossa http://www.kela.fi/asiointi

Kelan viestintä
Yhteystiedot www.kela.fi/viestinta
Puhelinpalvelu medialle p. 040 733 522, arkisin klo 9-16
Sähköposti viestinta@kela.fi

Mediainfo on Kelan taustoittava uutiskirje medialle. Tilaa kerran kuussa ilmestyvä mediainfo osoitteessa http://www.kela.fi/uutiskirje