Kela nopeuttaa hakemuksen käsittelyä soittamalla asiakkaalle

Kela pyytää yhä useammin hakemuksesta puuttuvia tietoja puhelimitse. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä käytäntöön, sillä se helpottaa asiointia ja nopeuttaa ratkaisun saamista.

Kun hakemuksesta puuttuu tietoja, Kela pyytää niitä asiakkaalta. Lisätietoja pyydetään monissa tapauksissa puhelimitse, mikä on helpompaa asiakkaalle. Menettely nopeuttaa samalla asian ratkaisemista Kelassa.

Mahdollisimman moni puuttuva tieto pyydetään puhelimitse. Esimerkiksi tulotiedot ovat kuitenkin sellaisia, että niistä vaaditaan kirjallinen selvitys.

– Parhaimmillaan puhelimessa annetut lisätiedot nopeuttavat käsittelyä parikin viikkoa, kertoo etuuspäällikkö Mia Helle Kelasta.

Jos asiakas ei vastaa, hänelle jätetään vastaajaan viesti tai lähetetään tekstiviestillä ilmoitus, että Kelan etuuskäsittelijä on tavoitellut häntä. Jos asiakasta ei saada kiinni puhelimitse parissa päivässä, hänelle lähetetään lisätietopyyntö postitse. Asiakas voi kirjeen saatuaan antaa pyydetyt tiedot puhelimitse tai toimittaa ne verkkopalvelussa tai postitse.

Lisätietojen pyytäminen puhelimitse otettiin käytännöksi Vantaan–Porvoon vakuutuspiirissä noin vuosi sitten.

– Asiakkaat kiittelevät, kun asia on hoitunut kätevästi puhelimessa. Usein on riittänyt puhelimessa annettu tieto, eikä ole tarvinnut toimittaa mitään paperia. Myös tekstiviesteistä on tullut hyvää palautetta. Asiakkaat ovat kokeneet sen todella moderniksi tavaksi toimia, kertoo Vantaan–Porvoon vakuutuspiirin apulaisjohtaja Anita Vohlonen.

Lisätietoja medialle:

Kela, Eläke- ja toimeentuloturvaosasto

Etuuspäällikkö Mia Helle, p. 040 350 6301

Kela, Vantaan–Porvoon vakuutuspiiri

Apulaisjohtaja Anita Vohlonen, p. 040 530 2713

Kelan viestintä
Yhteystiedot www.kela.fi/viestinta
Puhelinpalvelu medialle p. 040 733 522, arkisin klo 9-16
Sähköposti viestinta@kela.fi

Mediainfo on Kelan taustoittava uutiskirje medialle. Tilaa kerran kuussa ilmestyvä mediainfo osoitteessa http://www.kela.fi/uutiskirje