Kela on selkeyttänyt koulumatkatukipäätöksien kieltä

Kela uudistaa asiakkaille lähetettäviä päätöskirjeitä selkeämmiksi. Ensimmäiseksi uudistettiin koulumatkatukipäätökset, ja niitä on lähetetty asiakkaille kesäkuun alusta lähtien.

Selkeytetyissä päätöksissä kerrotaan heti tekstin alussa tuen saajan kannalta tärkeimmät asiat eli maksetaanko koulumatkatukea sekä mahdollisen tuen määrä ja maksun ajankohta. Myös tuen saamisen perusteet selostetaan aikaisempaa tarkemmin. Lisäksi termejä on vaihdettu helppotajuisemmiksi ja asiakasta sinutellaan.

Aikaisemmin päätöstekstissä sanottiin esimerkiksi näin:

Kela maksaa suoraan Matkahuollolle sen osan koulumatkatuesta, joka on myönnetty linja-automatkan perusteella. Matkahuollolle korvataan ostamanne lipun hinta, josta on vähennetty Teidän kuukausittain maksamanne osuus. Matkahuollolle suoraan maksettu osuus on koulumatkatukeanne. Koulumatkatukiosuus lipun hinnasta selviää lipunoston yhteydessä saadusta ostokuitista.

Nyt sama asia ilmaistaan näin:

Maksat Matkahuollon lipusta itse aina vähintään 43 euroa. Kela maksaa koulumatkatuen suoraan Matkahuollolle. Näet koulumatkatuen osuuden lipunoston yhteydessä saamastasi kuitista.

Päätökset tehdään vielä vanhalla järjestelmällä, minkä takia tekstin ulkoasu ei tue päätöksen selkeyttä. Järjestelmän asettaman rajoituksen takia päätöksen kohdassa ”Miten hakemus on ratkaistu” joudutaan myös lyhentämään kulkutapoihin liittyviä sanoja.

Päätösten lisäksi on uudistettu koulumatkatuen hakemuslomake ja ostotodistus, jotka on muutettu helpommiksi täyttää. Myös koulumatkatuen asiakaskirjeissä kerrotaan nykyään selkeämmin, miksi kirje lähetetään ja mitä asiakkaan pitää tehdä saadakseen tukea.

Koulumatkatukea kannattaa hakea nyt

Koulumatkatuki korvaa päivittäisten koulumatkojen kustannuksia. Sitä maksetaan ammatillisessa oppilaitoksessa ja lukiossa opiskeleville. Viime vuonna koulumatkatuesta tehtiin noin 72 000 ratkaisua. Koulumatkatukea saa reilut 52 000 opiskelijaa. Koulumatkatukea on hyvä hakea nyt.

Asiakasviestintä selkeytyy

Eri tukia koskevia selkeytettyjä asiakaskirjeitä otetaan käyttöön kuukausittain. Tähän mennessä käytössä olevista 1 400 kirjepohjasta on nyt uusittu noin 130. Kaikki kirjepohjat saadaan selkeytettyä vuoden 2013 loppuun mennessä. Päätösten uudistaminen kestää vuoteen 2019.

Lisätietoja asiakkaalle:
Verkossa www.kela.fi/koulumatkatuki