Kela valittaa markkinaoikeuden päätöksestä

Kela on valittanut korkeimpaan hallinto-oikeuteen markkinaoikeuden heinäkuussa tekemästä päätöksestä, joka koskee Kelan toimeenpanemaa taksimatkojen suorakorvausmenettelyn järjestelyä.

Kolme taksiyritystä valitti Kelan taksimatkojen suorakorvausmenettelystä markkinaoikeuteen. Markkinaoikeus edellytti, että Kela jatkossa kilpailuttaa taksien sähköisen suorakorvaus- ja välityspalvelumenettelyn.

Markkinaoikeus katsoi, että suorakorvausmenettelyssä on kysymys käyttöoikeussopimuksesta, jonka palveluntarjoajat tulisi kilpailuttaa. Käyttöoikeussopimuksista ei ole juurikaan oikeuskäytäntöä eikä yhtään korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä. Siksi asia on hyvä selvittää perusteellisesti.

Valituksesta huolimatta Kela on aloittanut markkinaoikeuden vaatiman kilpailutuksen valmistelun. Kilpailutusmenettelystä ja kilpailutuksen aikataulusta päätetään myöhemmin. Paikkakunnilla, joilla suorakorvausmenettely on jo käytössä, toiminta jatkuu entisellään, kunnes kilpailutus on ratkennut. Suorakorvausmenettely on nyt käytössä 13 sairaanhoitopiirin alueella.

Suorakorvausmenettely helpottaa asiakkaiden asiointia, koska he saavat korvauksen sairaanhoitoon liittyvistä matkoistaan jo taksissa. Menettelyä käytettäessä on myös voitu yhdistellä kuljetuksia. Näin on saatu merkittävästi hillittyä kustannusten kasvua.

Kela ei ole rajoittanut taksin tai muun kulkuneuvon valintaa. Asiakas on edelleen voinut käyttää muutakin kuin sopimuksen tehnyttä taksia. Tällöin hän hakee korvauksen itse Kelasta.

Lisätietoja medialle:
Kelan terveysosasto,