Kela voi kasvattaa uusien asiakkaiden määrää psykoterapioissa

Kela tiedottaa 6.4.2004 Kela voi kasvattaa uusien asiakkaiden määrää psykoterapioissa Kela voi ottaa huhti-kesäkuussa selvästi enemmän uusia asiakkaita psykoterapiaan verrattuna alkuvuoteen. Kelan laskelmien mukaan koko maassa tuki psykoterapiaan voidaan myöntää seuraavan kolmen kuukauden aikana jopa 3000:lle uudelle aikuisasiakkaalle ja noin 1000:lle 16-25 - vuotiaalle. Eduskunta myönsi vuodelle 2004 harkinnanvaraiseen kuntoutukseen yhteensä 98 miljoonaa euroa. Summasta 24,7 miljoonaa euroa käytetään psykiatriseen kuntoutukseen. - 9,5 miljoonaa euroa aikuisten psykoterapiaan - 9 miljoonaa euroa alle 26-vuotiaiden lasten ja nuorten psykoterapiaan - 3,5 miljoonaa euroa lasten ja nuorten moniammatillisiin perhekuntoutuksen hankkeisiin - 2,35 miljoonaa euroa mielenterveyspotilaiden kuntoutuskursseihin - 0,35 psykiatrisen kuntoutuksen kehittämishankkeisiin Tänä vuonna Kela kiintiöi ensimmäistä kertaa terapiavarat alueellisesti käytettäväksi neljännesvuosittain, jotta turvattaisiin palvelujen tasainen käyttö ja saatavuus koko vuoden ajan. Tilastot ensimmäiseltä vuosineljännekseltä osoittavat, että vakuusalueet ovat käyttäneet psykoterapiavaroja niille asetettujen kiintiöiden mukaan. Lapsille on tehty terapian jatkopäätöksiä ja nuorille (16-24 -vuotiaat) sekä uusia että jatkopäätöksiä siten, että rahoista oli ensimmäisellä vuosineljänneksellä käytetty 24 %. Aikuisten kohdalla päätöksiä on tehty varovammin. Ensimmäisen vuosineljänneksen aikana varoista on sidottu 18 %. Kaikkiaan Kelan tukemaa terapiaa sai alkuvuonna 6214 henkilöä, joista lapsia ja nuoria oli 2988. Terapiakustannuksia Kela maksoi kaikkiaan 3,75 miljoonaa euroa. Tammi-maaliskuussa myönteinen päätös terapian aloittamisesta tai jatkamisesta tehtiin koko maassa yhteensä 1043 lapselle ja nuorelle (5- 25 -vuotiaat). Aloittamispäätöksiä tehtiin kaikkiaan 407 ja ne koskivat vain 16-25 -vuotiaita. Kaikista lasten ja nuorten terapioista 39 % myönnettiin kertaviikkoisina ja 61 % kaksi kertaa viikossa. Lasten ja nuorten terapiahakemuksia jätettiin tammi-maaliskuussa kaikkiaan 1400. Hakemusten hylkäysprosentti oli 27 %. Aikuisten (26-64.v.) kohdalla tuki psykoterapiaan myönnettiin tammi- maaliskuussa 1579 kuntoutujalle. Heistä uusia asiakkaita oli yhteensä 510. Kaikista aikuisten terapioista 45 % myönnettiin kertaviikkoisena ja 55 % kaksi kertaa viikossa. Aikuisten terapiapäätöksiä tehtiin koko maassa tammi-maaliskuussa yhteensä 2 801 kappaletta. Hakemusten hylkäysprosentti oli 44 %. Hylkäyspäätösten taustalla näkyy käytettävissä olevan rahamäärän rajallisuus, joka estää kaikkien tarpeenmukaisten kuntoutusterapioiden järjestämisen.. Kelassa hylkäyspäätös tehtiin yleisimmin silloin, kun asiakkaan hoidon ja kuntoutuksen tarve oli psykiatrisen lääkärinlausunnon perustella niin suuri, ettei Kelan myöntämää, enintään kahden vuoden terapiaa voinut pitää riittävänä hyvän psykiatrisen hoito- ja kuntoutuskäytännön mukaisesti. Toinen yleinen hylkäysperuste oli asiakkaan tutkimuksen ja hoidon keskeneräisyys siten, ettei vaikuttavan kuntoutuksen aloittamiselle ollut edellytyksiä. Suhteellisesti eniten kuntoutusta saavat 16-25-vuotiaat opiskelijat. Myös uusista asiakkaista heidän osuutensa oli suurin. Uusien asiakkaiden yleisin psykiatrista kuntoutustarvetta aiheuttava sairaus oli vakava masennus, joka heikensi merkittävästi työ- ja opiskelukykyä. Kela on vahvistanut huhti-kesäkuuksi uudet kiintiöt viidelle vakuutusalueelle. Alustavien laskelmien mukaan uusia asiakkaita voidaan ottaa selvästi enemmän kuin tammi-maaliskuussa. Esimerkiksi Etelä-Suomen vakuutusalueella psykoterapia voitaisiin myöntää 1300 uudelle aikuiselle hakijalle seuraavan kolmen kuukauden aikana. Nuorille (16-25 - vuotiaille) uusia päätöksiä voitaisiin tehdä noin 500. Nuorten uusien päätösten määrään vaikuttaa myös se, kuinka paljon tehdään 3. vuoden jatkopäätöksiä. Ne henkilöt, jotka ovat saaneet hylkäävän päätöksen terapiahakemukseen käytettävissä olevan rahamäärän rajallisuuden takia, voivat halutessaan hakea terapiaa uudelleen huhti-kesäkuun kiintiöistä. Lisätiedot Kelan kuntoutuslinja, kehittämispäällikkö Tomi Ståhl, puh. 020 434 3666 ja suunnittelija Marjatta Kallio, puh. 020 434 3225. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/06/20040406BIT00350/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/06/20040406BIT00350/wkr0002.pdf