Kela yhdistää vakuutuspiirejä pohjoisessa

Ensi vuodesta alkaen koko Lappi yhdistetään yhteen Kelan vakuutuspiiriin. Myös Pohjois-Pohjanmaalla Jokilaaksojen, Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan vakuutuspiirit yhdistetään yhdeksi vakuutuspiiriksi.

Kelan hallitus päätti tänään yhdistää Lapin ja Meri-Lapin vakuutuspiirit 1.1.2011 alkaen Lapin vakuutuspiiriksi.  Uuteen Lapin vakuutuspiiriin kuuluu yhteensä 25 kuntaa, ja sen asukasmäärä on noin 213 000. Kela palvelee asiakkaita19 toimistossa.

Lisäksi hallitus päätti yhdistää Jokilaaksojen, Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan vakuutuspiirit Pohjois-Pohjanmaan vakuutuspiiriksi 1.1.2011 alkaen.  Uusi Pohjois-Pohjanmaan vakuutuspiiri kattaa 32 kuntaa ja asukasmäärä on noin 235 000. Kela palvelee asiakkaita 20 toimistossa.

Kela on vähentänyt vakuutuspiiriensä määrää huomattavasti 2000-luvulla.  Esimerkiksi Pohjois-Suomessa vakuutuspiirejä oli 17 vuonna 2000, mutta vuonna 2011 niitä on enää kolme (Lappi, Pohjois-Pohjanmaa ja Oulu).

Suurempien vakuutuspiirien ansiosta Kelassa voidaan organisoida töitä paremmin. Samalla turvataan henkilöstön perehdyttäminen sekä osaaminen muutostilanteissa, kuten eläkkeelle siirtymisten tai sairastumisten yhteydessä. Näin asiakkaita palvellaan entistä paremmin ja tasapuolisemmin sekä tehostetaan sisäistä hallintoa

Lisätietoja:
Kela, hallituksen sihteeri Juhani Rantamäki, p. 020 634 1409,