Kelan asiakaslehdet tasavuosia

Kelan asiakaslehdet tasavuosia Kelan asiakaslehdet ovat kertoneet sosiaalietuuksista tasavuosia: Kelan sanomat 35 vuotta ja FPA-bladet 30 vuotta. Lehdet jaetaan neljä kertaa vuodessa jokaiseen suomalaiskotiin. Kelan sanomat ilmestyi ensin nimellä Kansanvakuutus. Nimi viittaa lehden syntymisen taustaan: Kelan hallitus perusti sen 35 vuotta sitten "antamaan tärkeitä informaatioita vanhusten eläke-eduista ja Kansaneläkelaitoksen monitahoisesta toiminnasta ihmisen hyväksi". Lehti ilmestyi 6 - 10 kertaa vuodessa ja se jaettiin osoitteellisena lähinnä vanhuuseläkeläisille, painos oli noin 900 000 kpl. Asiakaskunta laajenee Kelan sanomat -nimi otettiin käyttöön 12 vuotta sitten, koska nimen haluttiin selkeämmin kuvaavan lehden laajentunutta asiasisältöä ja lukijakuntaa. Aluksi Kela oli nimenomaan eläkelaitos, mutta vuosien varrella Kelan asiakkaiksi ovat tulleet myös perhe-eläkkeiden, työttömyyspäivärahojen, vammaistukien, lapsilisien, opintotuen sekä asumistuen saajat. Nyt Kelan hoidettavana on jo noin 100 eri etuutta, osaa tai lisää. Ensimmäisen kerran Kansanvakuutus julkaistiin joka kodin numerona Kelan 50-vuotissyntymäpäivän yhteydessä vuonna 1988. Siitä lähtien yksi tai kaksi numeroa vuodessa suunnattiin koko väestölle. Joka kodin numeroiden sivumäärä kaksinkertaistettiin 32 sivuun tavanomaisesta 16 sivusta. Jokaiseen kotiin Vuoden 2001 alusta Kelan sanomat siirtyi kokonaan julkisena tiedotteena ja osoitteettomana joka kotiin jaettavaksi lehdeksi. Jotta kustannukset eivät kasvaisi, lehden ilmestymiskerrat vähennettiin neljään kertaan vuodessa. Lehden tarkoituksena on pitää lukijansa ajan tasalla erityisesti Kelan hoitaman sosiaaliturvan asioissa, jotta jokaisella asiakkaalla olisi helposti jo kotona mahdollisuus saada tietoa hänelle kuuluvista oikeuksista ja velvollisuuksista. Lehden painos on noin 2,3 miljoonaa kpl. Lehti myös ruotsinkielisille asiakkaille Ensimmäiset viisi vuotta Kansanvakuutus -lehdessä julkaistiin ruotsinkielisiä sivuja, kunnes vuonna 1973 ne laajennettiin omaksi ruotsinkieliseksi lehdeksi Folkförsäkringen -nimisenä. Folkförskäkringen -nimi vaihtui FPA-bladetiksi 12 vuotta sitten. Nykyään FPA-bladet on Kelan sanomien tapaan julkinen tiedote, joka jaetaan jokaiseen kaksikieliseen ja ruotsinkieliseen kotitalouteen. Lehden painos on 180 000 kpl. Sekä Kelan sanomien että FPA-bladetin päätoimittajana toimii Kelan viestintäpäällikkö Mikko Tuohi, puh. 020 434 1424. Lisätietoja Kelan sanomat, toimitussihteeri Hilkka Arola, p. 020 434 1407 FPA-bladet, toimitussihteeri Tua Kyrklund, p. 020 434 1403 Kelan sanomat ja FPA-bladet 1/2003 jakelussa koko maassa 3.-14.3.2003 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/06/20030306BIT00170/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/06/20030306BIT00170/wkr0002.pdf