Kelan eläkkeiden haku ja muutoksista ilmoittaminen helpottuvat

Kelan maksaman vanhuuseläkkeen ja takuueläkkeen hakeminen ja Kelan eläkkeisiin liittyvien muutosten ilmoittaminen helpottuvat.

Kansaneläkelain mukaista vanhuuseläkettä ja takuueläkettä on voinut hakea Kelasta suullisesti toimistoissa tai puhelinpalvelussa. Nyt näiden eläkkeiden hakumahdollisuudet laajenevat entisestään, kun niitä voi hakea myös Kelan verkkoasiointipalvelussa. Edellytyksenä kuitenkin on, että hakija asuu Suomessa. Jo aiemmin kansaneläkelain mukaista vanhuuseläkettä on voinut hakea työeläkkeiden lisäksi verkossa tyoelake.fi-palvelussa.

Palvelu paranee myös muutosten ilmoittamisessa ja erityisesti ulkomailta eläkettä saavien määräaikaistarkistamisessa. Asiakas voi nyt ilmoittaa vanhuus-, takuu- ja työkyvyttömyyseläkkeeseen vaikuttavista muutoksista joko suullisesti tai verkkoasiointipalvelussa. Myös ulkomailla asuva, Kelasta eläkettä saava henkilö voi tarkistuttaa eläkkeensä näin. Muutoksista on ilmoitettava Kelaan esimerkiksi silloin, kun perhesuhteet tai eläkkeeseen vaikuttavat tulot muuttuvat.

– Uudistuksen tavoitteena on helpottaa varsinkin suullista hakemista, mutta myös yksinkertaistaa Kelan eläkkeiden hakemista verkossa ja ennen kaikkea helpottaa muutoksista ilmoittamista. Verkkoasiointipalvelussa voit asioida mihin kellonaikaan tahansa. Suullisesti voit asioida toimistoissa niiden aukioloaikoina ja puhelimitse kello 8–18, kertoo etuuspäällikkö Pirjo Raute Kelan eläke- ja toimeentuloturvaosastolta.

Hän kuitenkin tarkentaa:
– Kelan verkkoasiointipalvelusta tai suullisesti ei kuitenkaan voi hakea työeläkettä, työttömyyseläkettä tai työkyvyttömyyseläkettä.
– EU-, Eta- tai sosiaaliturvasopimusmaassa asuva henkilö taas hakee vanhuuseläkettä ensimmäisen kerran asuinmaastaan. Se nopeuttaa hakemuksen käsittelyä myös Suomessa, koska siten hakemukseen tulevat kaikki sen ratkaisemiseksi tarvittavat tiedot.

Kelan verkkoasiointipalveluun voit kirjautua pankkitunnuksin tai mobiilivarmenteella tai sähköisellä henkilökortilla. Voit edelleen hakea ja ilmoittaa muutoksista toimittamalla myös paperilomakkeen Kelaan.

Lisätietoja asiakkaille:
Verkossa http://www.kela.fi/elakelaiset
Asiointipalvelu: http://www.kela.fi/asiointi

Puhelimessa Kelan Eläkeasiat 020 692 202 – kansaneläke (vanhuuseläke, työkyvyttömyyseläke, työttömyyseläke) takuueläke, kuntoutustuki, eläkkeensaajan asumistuki

Lisätietoja medialle:
Kelan eläke-etuusryhmä