• Kela/

Kelan internetsivuilla tietopaketti Euroopan maiden terveyspalveluista

Tarkista ennen lomaa, miten kohdemaassa saa sairaanhoitoa. Euroopassa matkustava osoittaa oikeutensa hoitoon eurooppalaisella sairaanhoitokortilla.

Suomessa sairausvakuutetut ovat oikeutettuja lääketieteellisesti välttämättömään sairaanhoitoon tilapäisen oleskelun aikana EU- ja Eta-valtioissa, Sveitsissä ja Australiassa. Hoitoa on myös annettava pitkäaikaissairauden akuuttiin tarpeeseen sekä raskauden ja synnytyksen takia. Suomen valtio vastaa sairaanhoidon todellisista kustannuksista.

Euroopassa oikeus hoitoon osoitetaan eurooppalaisella sairaanhoitokortilla, jonka voi tilata ilmaiseksi Kelasta.

Kela.fi/sairaanaulkomailla tarjoaa käytännöllistä tietoa eri maista

Aina ei ole kuitenkaan selvää, miten maan julkinen terveydenhuolto toimii tai esimerkiksi miten hakeudutaan lääkäriin. Kela.fi/sairaanaulkomailla -sivuille on koottu käytännön ohjeita siitä, miten Suomessa sairausvakuutettu saa sairaanhoitoa sekä miten ja milloin hoidosta maksetaan korvauksia.

Sivuilta voi lukea esimerkiksi, miten Alankomaissa mennään lääkäriin, onko sairaankuljetus Slovakiassa ilmaista ja miten Portugalissa saa lääkekorvauksia.

– Jo ennen matkaa kannattaa vilkaista, minkälainen terveyspalvelujärjestelmä lomakohteessa on. Se onnistuu nyt hyvin helposti kela.fi/sairaanaulkomailla -sivuilla. Samalla on syytä tarkistaa, että lompakosta löytyy eurooppalainen sairaanhoitokortti, jolla oikeus sairaanhoitoon osoitetaan, kertoo pääsuunnittelija Noora Heinonen Kelan terveysosastolta.

Matkavakuutus täydentää eurooppalaista sairaanhoitokorttia

– Kaikkia tilanteita ei voida hoitaa yksityisillä lääkäriasemilla, esimerkiksi sydänkohtausta tai aivohalvausta. Vakavissa tapauksissa hoito on hyvin kallista, ja sairaalassa voi joutua olemaan monta yötä. Ilman eurooppalaista sairaanhoitokorttia potilas voi joutua maksamaan hoidon oikean hinnan itse. Eurooppalaisella sairaanhoitokortilla asiakas maksaa hoidosta saman hinnan kuin kyseisen valtion asukkaat.

Syntyneistä kustannuksista voi hakea jälkikäteen korvauksia
– Jos matkailijalla ei ole mukanaan eurooppalaista sairaanhoitokorttia, hän voi joutua maksamaan itse kiireellisen hoidon kaikki kustannukset, Heinonen muistuttaa.
Jos matkailija on joutunut maksamaan kaikki kustannukset itse, hän voi kuitenkin jälkikäteen hakea Kelasta sairaanhoitokorvausta.

Lisätietoja medialle:
Kelan terveysosasto, suunnittelija Sanna Kuorikoski, 020 63 43758, etunimi.sukunimi@kela.fi

Lisätietoja asiakkaalle:
Kelan internetsivut http://www.kela.fi/sairaanaulkomailla

Kelan Ulkomaan yksikkö auttaa, jos sinulla on ulkomailla ongelmia sairaanhoidon saamisessa ma–pe klo 9.00–16.00 020 634 2650

Tilaa eurooppalainen sairaanhoitokortti
Verkkopankkitunnuksilla Kelan asiointipalvelussa http://www.kela.fi/asiointi tai
puhelimitse 020 692 203 arkisin klo 8–18.

Tiedote ruotsiksi http://www.fpa.fi/aktuellt