Kelan ja Vantaan toimeentuloturvan palveluyhteystyökokeilu jatkuu

Toimeentulotukihakemuksen voi jättää Vantaalla Kelan kaikkiin toimistoihin.

Vantaalaiset toimeentulotuen tarvitsijat ja Kelan asiakkaat voivat jättää toimeentulohakemuksensa mihin tahansa Kelan Vantaalla sijaitsevista palvelupisteistä: Myyrmäki, Hakunila, Tikkurila ja Korso.

Kokeilu alkoi kesällä 2013. Myönteisten kokemusten ansiosta kokeilua on laajennettu uusiin asiakasryhmiin. Asiakkaat voivat saada Kelasta päätöksen toimeentulotuesta, mutta harkinnanvarainen toimeentulotuki edellyttää kaupungin sosiaalityön tekemää arviointia.

– Palveluyhteistyöllä on testattu palvelumallia, jossa asiakas voi hakea yhdeltä luukulta kaikki toimeentuloturvaetuudet. Kaupungin ja Kelan yhteistyöllä tavoitellaan myös nopeutta ja joustavuutta päätöksentekoon, kertoo palvelupäällikkö Virve Flinkkilä Vantaan kaupungilta.

Asiakkaat ovat olleet palveluun enimmäkseen tyytyväisiä. Yhteistyökokeilun aikana Kelaan jätettyjen hakemusten määrä on lisääntynyt joka kuukausi.
– Vantaan pilotti on saanut paljon positiivista huomiota valtakunnan politiikassa ja mediassa, totesi Kelan Vantaan–Porvoon vakuutuspiirin johtaja Timo Saari.

Yhteistyökokeilu jatkuu syyskuun loppuun. Vantaan kaupunki on hakenut mukaan kuntakokeiluun, jossa kunnan ja Kelan toimeentulotuen hakemusten käsittelyä voidaan laajentaa nykyisestä mallista. Toimeentulotuen perusosan maksaminen siirtyy Kelan hoidettavaksi 2017.

Toimeentulotukea voi hakea verkossa
Vantaan kaupunki otti toimeentulotuen sähköisen hakemuksen käyttöön huhtikuun alussa. Sähköinen hakeminen nopeuttaa esimerkiksi opiskelijoiden toimeentulotuen hakemista, sillä opiskelijoiden olosuhdeselvitys sisältyy sähköiseen hakemukseen. Sähköinen hakemus löytyy verkosta www.vantaa.fi/esosiaalipalvelut.

Lisätietoja medialle
Vantaan kaupunki, palvelupäällikkö Virve Flinkkilä, puh. 040 061 9354, etunimi.sukunimi@vantaa.fi
Kela, Vantaan–Porvoon vakuutuspiirin johtaja Timo Saari, puh. 040 588 6356, etunimi.sukunimi@kela.fi

Kelan viestintä