Kelan neuvontapalsta lapsiperheille kerää ennätysyleisön

Kela-Kerttua luettiin Suomi24.fi:ssä maaliskuussa yli 30 000 kertaa. Kuukauden aikana Kela-Kerttu eli Kelan perhe-etuuksien asiantuntijat ovat vastanneet yli 270 kertaa äitien ja isien perhe-etuuksia koskeviin kysymyksiin.

Maaliskuun alussa Suomi24.fi:ssä avautui Kysy lapsiperheiden etuuksista -keskustelupalsta, jossa Kela-Kerttu neuvoo asiakkaita internetissä. Vanhemmat löysivät palstan välittömästi, ja ensimmäisen kuun aikana palstalle lähetettiin 720 viestiä. Kela-Kerttu vastasi kysymyksiin yli 270 kertaa. – Tiesimme, että isät ja äidit etsivät tietoa verkosta, mutta palstan suosio on silti yllättänyt. On hyvä, että voimme neuvoa ihmisiä siellä, missä he jo valmiiksi ovat, ja jakaa heille oikeaa tietoa, toteaa Kelan viestintäpäällikkö Seija Kauppinen. Maaliskuun aikana palstaa on luettu yli 30 000 kertaa. Eri kävijöitä palstalla on ollut noin 11 000. Kela-Kerttuina vuorottelee joukko Kelan perhe-etuuksien asiantuntijoilta eri puolilta Suomea. Palstalla vastataan arkisin työaikana kysymyksiin, jotka ovat hyödyllisiä mahdollisimman monelle asiakkaalle. – Vanhemmat voivat helposti kysyä mieltään askarruttavaa asiaa ja vastaus tulee myös muiden sa-massa tilanteessa olevien ihmisten käyttöön, Kauppinen jatkaa. Palstalla näkyvät vaihtuvat elämäntilanteet ja työttömyys Monenlaiset elämänmuutokset kuuluvat lapsiperheiden elämään, mikä näkyy myös palstalla esitetyissä kysymyksissä. Äitiyspäivärahan suuruus ja erilaiset päivähoidon tuet mietityttävät, kun kysyjät etsivät omalle perheelle sopivinta ratkaisua. Työttömyysturvan suhde perhe-etuuksiin on kiinnostanut monia. – Yllättävän paljon on kysytty eri etuuksien määriä ja omien tulojen vaikutuksia etuuksiin, eräs Kerttu toteaa. Myös isäkuukausi on herättänyt kysymyksiä. Kaikki asiakkaat eivät myöskään tiedä, että kaikki perhe-etuudet ovat haettavissa verkossa. Perhe-etuuksia voi hakea osoitteessa www.kela.fi/asiointi. Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla. Kysy lapsiperheen etuuksista -palsta on avoinna maaliskuun alusta toukokuun loppuun. Tämän jälkeen kartoitetaan kokemuksia ja pohditaan, kannattaisiko samantyyppistä palvelua tarjota myös tulevaisuudessa. Kelan keskustelupalsta löytyy osoitteesta http://keskustelu.suomi24.fi/debate/6037. Lisätietoja Kelan viestintä tiedottaja Salla Suneli, puh. 020 634 1401 etunimi.sukunimi@kela.fi