• Kela/

Kelan pääjohtaja Jorma Huuhtanen SuomiAreenalla Porissa: Nuorten aikuisten masennus huolestuttaa

​Kaikista vuonna 2009 mielialahäiriön vuoksi työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyneistä neljännes oli alle 35-vuotiaita. Moni näistä nuorista aikuista ei ole koskaan ollutkaan töissä. Vain kymmenesosa määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä olevista masentuneista palaa työelämään.

– Viisi sadasta suomalaisesta kärsii masennuksesta. Masennuksen vuoksi alkaneet sairauspoissaolot ovat lisääntyneet erityisesti alle 35-vuotiailla, totesi Kelan pääjohtaja Jorma Huuhtanen puhuessaan SuomiAreena-tapahtumassa Porissa.

Samanaikaisesti nuorten työttömyys on lisääntynyt. Tämä on vaikea yhtälö, sillä työ antaa usein tärkeän tukiverkoston, jonka avulla henkilö pysyy kiinni mielekkäässä elämässä. Parhaimmillaan työ parantaa mielialaa ja toimintakykyä sekä ehkäisee syrjäytymistä.

Yli 200 000 suomalaista kärsii tälläkin hetkellä jonkinasteisesta masennustilasta. Masennuksen ei voi yksiselitteisesti sanoa lisääntyneen, mutta masennus tunnistetaan paremmin kuin ennen. Masennuksen haitat näyttävät kuitenkin kasvaneen. Uupuminen työelämässä sekä työ- ja toimintakykyä heikentävä oireilu ovat varsin yleisiä.

Masennuksen hoidossa tarvitaan usein pitkiä sairauslomia. Huuhtanen muistutti, että liian pitkät sairauspoissaolot voivat vaikeuttaa työelämään palaamista ja ennakoida työkyvyttömyyseläkettä. Tästä syystä olisi syytä harkita tarkkaan sairausloman kestoa. Lisäksi työpaikoilla tulisi kehittää valmiuksia esimerkiksi osa-aikatyöhön tai muuten kevennettyyn työhön, joka mahdollistaisi kuntoutuvalle helpomman paluun töihin. Vuonna 2008 mielialahäiriöiden vuoksi alkoi yli 32 000 sairauspäivärahakautta.

Kela järjesti SuomiAreena-tapahtumassa paneelikeskustelun aiheesta Miksi hyvinvointivaltiossa masentuu? Kelan Porin toimistossa järjestettiin myös teemapäivä, jonka aikana lääkärit ja kuntoutusasiantuntijat vastasivat asiakkaiden kysymyksiin mielenterveyskuntoutuksesta.

Paneelikeskustelu on kokonaisuudessaan nähtävissä internetissä osoitteissa www.kela.fi/suomiareena ja www.mtv3.fi/katsomo.

Kelan viestintä, puh. 040 733 5221 (arkisin klo 9-16)
viestinta@kela.fi