Kelan puhelinpalvelussa on ruuhkaa

Työttömyysturvan muutoksista ja joustavasta hoitorahasta on tietoa kela.fi-sivuilla.

Kelan puhelinpalvelu on ruuhkautunut. Asiakkaat kysyvät vuodenvaihteessa muuttuneista etuusasioista, erityisesti joustavasta hoitorahasta ja työttömyysturvan muutoksista.

Jonkin verran kysellään myös vuosi-ilmoitusten perään. Vuosi-ilmoituksia on alettu postittaa ja niistä selviää, miten etuuksia on viime vuonna maksettu. Kela toivoo myös, että yhteistyökumppanit tiedustelisivat etuussummia vasta helmikuussa, kun ruuhka on saatu purettua.

Alle 3-vuotiaiden lasten vanhemmat voivat saada joustavaa hoitorahaa

Alle 3-vuotiaiden lasten vanhemmat voivat yhdistää lapsen hoidon ja osa-aikaisen työn aiempaa joustavammin. Alle 30 tunnin työviikon ansioita kompensoidaan joustavalla hoitorahalla. Jos alle 3-vuotiaan vanhempi sai osittaista hoitorahaa viime vuonna, Kela muuttaa tuen automaattisesti 160 euron joustavaksi hoitorahaksi. Jos vanhempien työaika on enintään 22,5 tuntia viikossa, he voivat antaa Kelalle selvityksen työajastaan ja saada korkeamman hoitorahan.

Lapsiperheet saavat tietoa etuuksistaan www.kela.fi/lapsiperheet-sivuilta, Kela-Kertun keskustelupalstalta Suomi24-palvelussa sekä Facebookissa www.facebook.com/kerttu.

Soviteltu työttömyysetuus tarkoittaa työttömälle oikeutta tienata 300 euroa enemmän

Täysi peruspäiväraha ja työmarkkinatuki ovat ensi vuonna 32,66 e/pv eli noin 702 e/kk. Tästä menee kuitenkin veroa 20 %, joten perusturvan varassa elävä työtön saa noin 562 euroa. Vuodenvaihteessa tuli voimaan sovitellun työttömyysetuuden suojaosa. Tämän ansiosta työtön voi tienata 300 e/kk, ilman että ansiot vähentävät työttömyysturvan määrää.

Hyödynnä Kelan takaisinsoittopalvelua

Keskimääräinen jonotusaika Kelan puhelinpalveluun on tällä hetkellä noin 8 minuuttia. Pysymällä jonossa saa palvelua nopeammin kuin soittamalla heti uudelleen. Muutamissa palvelunumeroissa tarjotaan takaisinsoittomahdollisuutta, jolloin asiakasneuvoja soittaa asiakkaalle tämän jättämään numeroon.

Lisätietoja medialle

Kela, Yhteyskeskuksen johtaja Pirjo Myyry, puh. 040 570 8733

Lisätietoja asiakkaalle

www.kela.fi/joustavahoitoraha