• Kela/

Kelan tutkimusosasto tekee kyselyn yksityisten terveyspalvelujen hintatietojen käytöstä

Kelan tutkimusosasto selvittää yksityisten terveys- ja hammashoitopalvelujen hintatietojen tarvetta ja saatavuutta. Selvitys toteutetaan kaikille kansalaisille suunnatulla avoimella nettikyselyllä

Terveyspalvelujen hinnoissa on eroja. Julkisuudessa on kerrottu muun muassa Kuntaliiton selvityksestä, jossa tarkasteltiin laboratorio- ja kuvantamispalvelujen hintaeroja. Tutkimuksessa hyödynnettiin Kelan hintatietoja. Kelan tietovarantoihin tallentuvat kaikkien sairaanhoitokorvauksiin oikeutettujen palvelujen hintatiedot.

Kelan terveystutkimuksen päällikön Hennamari Mikkolan mielestä hintatietoja on hyödynnetty edelleen liian vähän eivätkä kuluttajat pysty vertailemaan terveyspalvelujen hintoja. Mikkola kirjoittaa Kelan tutkimusblogissa, että hammashoitopalvelujen hintoja tarkasteltaessa on havaittu eri toimenpiteiden hintojen olevan riippuvaisia yhden pinnan paikan (SFA 10 eli pienen paikan) hinnasta.

– Teimme hiljattain Kelan tilastoista kuntakohtaisen hintavertailun pienen paikan osalta. Hintaerot olivat suuret. Pääkaupunkiseudulta ja muista suuremmista kaupungeista kannattaa jo ehkä matkustaa maaseudulle hoidattamaan hampaansa, Mikkola kirjoittaa.

Sairaanhoidon Kela-korvaus perustuu ennalta määriteltyihin taksoihin. Asiakas toisin sanoen maksaa taksan yli menevän osan itse, jolloin omavastuu on sitä suurempi mitä korkeampi yksityisen terveyspalvelun hinta on.

Kelan tutkimusosasto haastaa kansalaiset vastaamaan terveys- ja hammashoitopalvelujen hintatietoja koskevaan kyselyyn. Tutkimuksella halutaan edistää erityisesti asiakkaiden mahdollisuutta hintatietojen käyttöön.

Kyselyyn voi vastata 30.9.2010 mennessä osoitteessa:

Lue myös Hennamari Mikkolan blogikirjoitus:
www.kela.fi/tutkimusblogi

Lisätietoja:
Hennamari Mikkola, KTT, terveysturvan tutkimuksen päällikkö, Kelan tutkimusosasto,
puh. 020 634 1890 ja 050 468 6911, etunimi.sukunimi@kela.fi