Kelan vakuutuspiirien määrä Pirkanmaalla vähenee

Kela tiedottaa 28.5.2004 Kelan vakuutuspiirien määrä Pirkanmaalla vähenee Kelan Kaakkois-Pirkanmaan ja Etelä-Pirkanmaan vakuutuspiirit yhdistetään lokakuun alusta uudeksi Etelä-Pirkanmaan vakuutuspiiriksi. Kelan hallitus päätti kokouksessaan 27.5. yhdistää Kaakkois-Pirkanmaan ja Etelä-Pirkanmaan vakuutuspiirit uudeksi noin 97 000 asukkaan Etelä- Pirkanmaan vakuutuspiiriksi. Asiakaspalvelua hoitavien toimistojen ja niiden henkilökunnan määrää ei vähennetä. Yhdistyminen takaa vakuutuspiireille nykyistä paremmat mahdollisuudet mm. työn tasaamiseen. Uuden Etelä-Pirkanmaan vakuutuspiiriin alueeseen kuuluvat Kangasalan, Kuhmalahden, Sahalahden, Pälkäneen, Luopioisten, Valkeakosken, Lempäälän, Vesilahden, Kylmäkosken, Toijalan, Viialan ja Urjalan kunnat. Vakuutuspiirissä toimii kuusi täyden palvelun toimistoa, jotka sijaitsevat Kangasalla, Pälkäneellä, Lempäälässä, Toijalassa, Urjalassa ja Valkeakoskella. Uudessa vakuutuspiirissä työskentelee yhteensä noin 80 henkilöä. Vakuutuspiirien yhdistäminen on osa Kelan strategiaa, jonka tavoitteena on palvelujen säilyttäminen ja parantaminen eri puolilla maata. Vakuutuspiirejä yhdistämällä suurennetaan niiden kokoa niin, että kussakin vakuutuspiirissä on riittävästi asiantuntemusta eri etuuksien hoitamiseen. Vielä tällä hetkellä Kelan toiminta Pirkanmaalla on jakautunut kuuteen vakuutuspiiriin, jotka ovat Pohjois-Pirkanmaa, Luoteis-Pirkanmaa, Kaakkois-Pirkanmaa, Etelä-Pirkanmaa sekä Nokia-Ylöjärvi ja Tampere. Jo huhtikuussa Kelan hallitus päätti yhdistää Pohjois- ja Luoteis- Pirkanmaan vakuutuspiirit uudeksi Pohjois-Pirkanmaan vakuutuspiiriksi. Samalla Nokia-Ylöjärven vakuutuspiiriin liitettiin Hämeenkyrön ja Viljakkalan kunnat ja vakuutuspiirin uudeksi nimeksi tuli Länsi Pirkanmaan vakuutuspiiri. Näin Kelan toiminta Pirkanmaalla jakautuu 1.10.2004 alkaen neljään vakuutuspiiriin nykyisen kuuden sijasta. Kelalle uusi nimenkirjoitustapa Hallitus hyväksyi yksimielisesti Kelalle uuden nimenkirjoitustavan, jonka pohjalta Kelalle valmistellaan uudet graafiset ohjeet. Jatkossa Kela käyttää kolmea erillistä nimenkirjoitustapaa: suomenkielistä, ruotsinkielistä ja kaksikielistä. Kela-nimeä käytetään suomenkielisissä ja kaikissa vieraskielisissä yhteyksissä. Ruotsinkielisenä nimenä käytetään lyhennettä Fpa. Lisäksi kaksikielisissä yhteyksissä voidaan käyttää molempia kotimaisia nimimuotoja rinnakkain. Kaksikielistä nimenkirjoitustapaa tarvitaan esim. kirjekuorissa ja toimistojen opasteissa. Nimiä täydennetään tarvittaessa aukikirjoitettuina: Kansaneläkelaitos tai Folkpensionsanstalten. Uusi nimenkirjoitustapa ja Kelan uusi ilme julkistetaan ensi syksynä, kun ne otetaan käyttöön painotuotteissa. Lisätietoja Kelan hallituksen puheenjohtaja Rauno Saari, puh. 020 5172002 Hallituksen sihteeri, osastopäällikkö Juhani Rantamäki, puh. 040 758 1293 Pirkanmaan vakuutuspiirien yhdistyminen: Lounais-Suomen vakuutusalueen aluejohtaja Heikki Kuusiaho, puh. 020 43 59632 Kelan viestintä, tiedottaja Minna Latvala, puh. 020 434 1418 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/28/20040528BIT00320/wkr0001.pdf