Kelan vakuutuspiirit vähenevät

Kela tiedottaa 30.4.2004 klo 12 Kelan vakuutuspiirit vähenevät Kelan vakuutuspiirit vähenevät lokakuun alusta kolmella. Asiakaspalvelua hoitavien toimistojen ja niiden henkilökunnan määrää ei kuitenkaan vähennetä ja siten yhdistyminen takaa vakuutuspiireille nykyistä paremmat mahdollisuudet mm. työn tasaamiseen. Kelan hallitus päätti kokouksessaan 29.4. vakuutuspiirien yhdistämisestä noudattaen Kelan strategiaa. Strategian tavoitteena on palvelujen säilyttäminen ja parantaminen eri puolilla maata. Siihen tähdätään mm. sähköisen asiakirjahallinnan ja työn tasaamisen avulla. Vakuutuspiirejä yhdistämällä suurennetaan niiden kokoa niin, että kussakin vakuutuspiirissä on riittävästi asiantuntemusta etuuksien hoitamiseen. Imatran ja Lappeenrannan vakuutuspiirit yhdistetään uudeksi noin 130 000 asukkaan Etelä-Karjalan vakuutuspiiriksi. Vakuutuspiirissä toimii 9 täyden palvelun toimistoa, joissa työskentelee yhteensä noin 100 henkilöä. Vakuutuspiiriin kuuluvat Imatra, Lappeenranta, Joutseno, Lemi, Luumäki, Rautjärvi, Ruokolahti, Savitaipale, Suomenniemi, Taipalsaari ja Ylämaa. Samalla siirretään Parikkala, Saari ja Uukuniemi Savonlinnan vakuutuspiiriin. Pohjois-Pirkanmaan ja Luoteis-Pirkanmaan vakuutuspiirit yhdistetään uudeksi Pohjois-Pirkanmaan vakuutuspiiriksi. Tähän vakuutuspiiriin siirretään myös nykyisin Kaakkois-Pirkanmaan vakuutuspiiriin kuuluva Oriveden toimisto, kun taas Jämijärven kunta siirretään Kankaanpään vakuutuspiiriin. Samalla Hämeenkyrön toimisto, johon kuuluvat Hämeenkyrön ja Viljakkalan kunnat, siirretään Nokia-Ylöjärven vakuutuspiiriin, jonka uudeksi nimeksi tulee Länsi-Pirkanmaan vakuutuspiiri. Uuden Pohjois-Pirkanmaan vakuutuspiirin asukasluvuksi tulee noin 58 000 ja siinä toimii 6 täyden palvelun toimistoa. Vakuutuspiiriin kuuluvat Mänttä, Vilppula, Ruovesi, Kuru, Virrat, Ikaalinen, Parkano, Kihniö, Orivesi, Längelmäki ja Juupajoki. Uuden Länsi-Pirkanmaan vakuutuspiirin asukasluvuksi tulee noin 62 000 ja siinä toimii 3 toimistoa. Vakuutuspiiriin kuuluvat Nokia, Ylöjärvi, Hämeenkyrö ja Viljakkala. Kirkkonummen ja Raaseporin vakuutuspiirit yhdistetään uudeksi noin 80 000 asukkaan Raaseporin vakuutuspiiriksi. Vakuutuspiirin asukasluvuksi tulee noin 80 000 ja siinä toimii neljä toimistoa. Vakuutuspiiriin kuuluvat Hanko, Karjaa, Tammisaari, Inkoo, Pohja, Kirkkonummi ja Siuntio. Työttömyysturva-asiain neuvottelukunta asetettiin Kelan hallitus asetti työttömyysturva-asiain neuvottelukunnan 1.4.2004 alkavaksi kolmivuotiskaudeksi. Neuvottelukunnan puheenjohtajaksi nimettiin johtaja Pekka Morri ja varapuheenjohtajaksi ja jäseneksi osastopäällikkö Elise Kivimäki sekä sihteeriksi pääsuunnittelija Seija Ylälahti, kaikki Kelasta. Neuvottelukuntaan pyydetään edustaja sosiaali- ja terveysministeriön vakuutusosastosta, Vakuutusvalvontavirastosta, työministeriöstä, työttömyysvakuutusrahastosta, Työttömyyskassojen Yhteisjärjestöstä, TT:sta, Palvelutyönantajista, MTK:sta, SAK:sta, STTK:sta ja AKAVAsta. Petrean tilinpäätös vahvistettiin Kelan hallitus vahvisti Turussa sijaitsevan Kelan kuntoutusyhtiö Petrean tuloslaskelman ja taseen. Vuonna 2003 Petrea toteutti kuntoutus- tai tutkimusjaksoja 3 990 asiakkaalle ja asiakasvuorokausia kertyi 43 161. Kasvua oli 9 % edelliseen vuoteen. Suurin osa kuntoutuspalveluista myytiin Kelalle. Muita palvelujen ostajia olivat työeläkelaitokset, työhallinto ja työterveyshuollot. Laboratoriotutkimusten taksaan muutoksia Kelan hallitus vahvisti sairausvakuutuksen laboratoriotutkimuksille ja patologian alaan kuuluville tutkimuksille uuden taksan 1.6.2004 alkaen. Taksoihin lisättiin yleisessä käytössä olevia tutkimuksia ja samalla tarkistettiin ajan tasalle joitakin taksoja tuotantokustannusten muutosten takia. Muutoksella ei ole merkittävää vaikutusta keskimääräiseen korvaustasoon. Rahoitusta aivohalvauspotilaiden kuntoutustutkimukselle Hallitus myönsi Suomen aivotutkimus- ja kuntoutuskeskus Neuronille noin 41 000 euron avustuksen vuodelle 2004 tutkimushankkeeseen, jossa tutkitaan aivohalvauspotilaiden käden aktivoinnin vaikutusta heidän kuntoutumiseensa. Avustuksen ehtona on, että eduskunta myöntää tarvittavat varat Kelan harkinnanvaraisen kuntoutuksen (KKL 4 §) mukaiseen tutkimustoimintaan. ******************************************** Lisätietoja Kelan hallituksen puheenjohtaja Rauno Saari, puh. 020 5172002 Hallituksen sihteeri, osastopäällikkö Juhani Rantamäki, puh. 040 758 1293 Aluejohtajat: Ilkka Ruoppila ( Raaseporin vakuutuspiirin osalta), puh. 020 43 51500 Sari Hänninen (Etelä-Karjalan vakuutuspiirin osalta), puh. 020 43 57200 Heikki Kuusiaho (Pohjois-Pirkanmaan sekä Länsi-Pirkanmaan vakuutuspiirien osalta), puh. 020 43 59632 Kelan Viestinnässä tiedottaja Hilkka Nakari, puh. 020 43 41473 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/03/20040430BIT00280/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/03/20040430BIT00280/wkr0002.pdf