Kelan verkkoasiointiin voi pian kirjautua kännykällä

Kela vaihtaa lauantaina 16.11. verkkoasioinnin tunnistuspalvelunsa. Tunnistautumiseen voi jatkossa käyttää verkkopankkitunnusten lisäksi mobiilivarmennetta.

Kela ottaa lauantaina 16. marraskuuta käyttöön valtion verkkotunnistamisen palvelun Vetuman. Uudistuksessa kela.fi:ssä olevan asiointipalvelun tunnistautumissivu muuttuu ulkonäöltään ja käyttöön tulee mahdollisuus tunnistautua kännykän mobiilivarmenteella. Varmenteen voi hankkia omalta puhelinoperaattoriltaan.

Mobiilitunnistautumista voi käyttää asioidessaan tietokoneella, tabletilla tai kännykällä. Asiakas valitsee tunnistussivulta mobiilivarmenteen ja käyttää kirjautumiseen verkkopankin tunnuslukujen sijaan puhelinnumeroaan ja koodia, jossa on 4–8 numeroa. Koodi lukee SIM-kortin kantaosassa ja sen voi itse vaihtaa puhelimen SIM-kortin asetuksista.

– Kirjautuminen mobiilivarmenteella antaa uusille asiakasryhmille mahdollisuuden hoitaa Kela-asioitaan verkossa. Esimerkiksi alle 18-vuotiailla ei yleensä ole verkkopankkitunnuksia, kertoo Kelan tietohallintopäällikkö Ari Vähä-Erkkilä.

Kelan asiointipalveluihin kirjaudutaan vuosittain 10 miljoonaa kertaa. Asiointipalvelussa asiakkaat voivat hakea etuuksia ja lähettää liitteitä. Tunnistus toimii allekirjoituksena ja varmistaa turvallisen asioinnin. Mobiililaitteiden käyttö on lisääntynyt merkittävästi: viime vuonna 5 % asiakkaista käytti Kelan verkkosivuja kännykällä, nyt luku on 14 %.

Mobiilivarmenne puhelinoperaattorilta

Mobiilivarmenteen käyttö vaatii asiakkaalta useimmiten käynnin puhelinoperaattorin palvelupisteessä. Puhelinoperaattori tarkistaa, että SIM-kortilla on tunnistukseen tarvittava varmenne, tai antaa asiakkaalle uuden SIM-kortin. Mobiilivarmenne rekisteröidään joko operaattorin palvelupisteessä tai nettisivuilla.

Mobiilivarmenne voi operaattorista riippuen olla maksullinen. Hinnat kannattaa tarkistaa esimerkiksi puhelinoperaattorin nettisivuilta. Kela ei peri varmenteen käytöstä maksua.

Mobiilivarmennetta voi käyttää myös muissa palveluissa, kuten vakuutuspalveluissa, verkkokaupoissa ja kuntien verkkoasioinnissa.

Kansalaisen tunnistus- ja maksamispalvelu Vetuma on Valtiokonttorissa toimivan Valtion IT-palvelukeskuksen tarjoama palvelu, jonka avulla julkisen hallinnon organisaatiot voivat tarjota kansalaisille mahdollisuuden verkkotunnistautumiseen ja -maksamiseen omissa palveluissaan.

www.kela.fi/asiointi

www.mobiilivarmenne.fi