Kroatia liittyy Euroopan unioniin heinäkuussa

EU-jäsenyyden vaikutuksesta Kroatia alkaa soveltaa EU:n sosiaaliturva-asetusta 883/2004. Asetuksen perusteella ratkaistaan, minkä maan sosiaaliturvaan EU:n alueella liikkuva henkilö kuuluu.

Kroatia liittyy 1.7.2013 EU:n jäseneksi ensimmäisenä Länsi-Balkanin maista. Kroatia alkaa EU-jäsenyyden vaikutuksesta soveltaa EU-asetusta 883/2004. Asetuksen perusteella ratkaistaan, minkä maan sosiaaliturvaan EU:n alueella liikkuva henkilö kuuluu.

Pääsääntö on, että työntekijä kuuluu työskentelymaan sosiaaliturvaan. Jos henkilö ei työskentele, oikeus sosiaaliturvaan määräytyy asuinvaltion lainsäädännön mukaan.

EU-asetuksen tarkoitus on varmistaa, että EU:ssa liikkuvat henkilöt kuuluvat vain yhden maan sosiaaliturvaan kerrallaan. Lisäksi asetuksella pyritään takaamaan, että EU-maasta toiseen muuttavat henkilöt eivät menetä ansaitsemaansa sosiaaliturvaa maastamuuton vuoksi. Asetusta sovelletaan mm. sairaus-, perhe-, työttömyys- ja eläke-etuuksiin.

Suomen sosiaaliturvaan kuulumisen voi tarkistaa Kelan asiointipalvelussa (www.kela.fi/asiointi).

Suomalaisen työnantajan palvelukseen Kroatiaan lähtevä työntekijä tarvitsee heinäkuun alusta lähtien Eläketurvakeskuksesta todistuksen Suomen sosiaaliturvaan kuulumisesta.

Kroatian sosiaaliturvasta saa lisätietoa englanniksi ISSAn (International Social Security Association) verkkosivuilta.

Lisätietoja asiakkaille

Verkossa www.kela.fi/muutto >> EU-lainsäädäntö
Kroatian sosiaaliturva ISSAn sivuilla: http://www.issa.int/Observatory/Country-Profiles/Regions/Europe/Croatia/Scheme-Description