Kysy Kelasta -palsta tavoittaa lähes 30 000 asiakasta kuukaudessa

Ensimmäisen vuoden aikana asiantuntijat vastasivat asiakkaille yli 11 000 kertaa kela.fi-sivujen uudessa  palvelussa.

Kysy Kelasta -palvelu avattiin kela.fi-sivuilla vuosi sitten. Ensimmäiset keskustelupalstat oli suunnattu lapsiperheille ja opiskelijoille. Vuoden mittaan palstaa on laajennettu niin, että asiakkaat voivat kysyä myös asumistuesta, työttömyysturvasta, asevelvollisen tuista ja sairausajan etuuksista.

– Kysy Kelasta -palstoilla on käynyt parhaimmillaan lähes 30 000 asiakasta kuukaudessa. Suosituin palsta on edelleen lapsiperheiden palsta, jolle kirjoitetaan kuukaudessa noin 1 000 kysymystä ja vastausta, kertoo suunnittelija Noora Tahvanainen Kelan Yhteyskeskuksesta.

Ensimmäisen vuoden aikana palvelun kaikilla palstoilla on käyty yhteensä reilut 300 000 kertaa. Eri kävijöitä palstoilla on ollut yli 230 000.

– Asiakkaat ovat selvästi löytäneet uuden palvelumme, mutta lisääkin kysymyksiä palstoille toki mahtuu, toteaa Noora Tahvanainen.

Tulossa palstat eläkkeensaajille ja ruotsinkielisille asiakkaille

Keskustelupalstalla vastataan sellaisiin kysymyksiin, joissa ei tarvita yksityiskohtaisia tietoja asiakkaan tilanteesta. Henkilökohtaista opastusta kaipaavat ohjataan muihin palvelukanaviin.

Esimerkiksi lapsiperheiden palstalla yksi suosituimmista aiheista on äitiyspakkaus. Erityisesti uuden pakkauksen julkaisuajankohta kiinnostaa asiakkaita. Aiheesta tulee niin palstalle kuin muuhunkin asiakaspalveluun runsaasti kysymyksiä joka vuosi. Myös eri etuuksien yhdistämisestä, esimerkiksi isyysrahan ja kotihoidon tuen yhdistämisestä, kysytään paljon.

Kysy Kelasta -palstat purkavat osaltaan puhelinpalvelun ruuhkia.  Kun asiantuntijoiden vastaukset julkaistaan keskustelupalstalla, niistä on hyötyä samalla kertaa monelle kysyjälle. Usein asiakkaita askarruttavat melko samanlaiset kysymykset.

– Tavoitteenamme on avata mahdollisimman pian uusi palsta, jolla vastataan Kelan eläke-etuuksia koskeviin kysymyksiin. Palvelulle on kysyntää, kun tulossa on iso muutos eläkkeensaajan asumistukeen, kertoo viestintäpäällikkö Minna Latvala.

Suunnitteilla on myös Fråga FPA -palsta ruotsinkielisten asiakkaiden kysymyksille ja vastauksille.

Helppokäyttöinen palvelu

Kelan palveluneuvojat vastaavat asiakkaiden kysymyksiin arkipäivisin. Useimmiten vastauksen kysymykseen saa samana tai seuraavana päivänä.

Kysy Kelasta -palvelussa on kiinnitetty erityistä huomiota käyttömukavuuteen. Palsta toimii joustavasti eri päätelaitteilla. Palvelua voi käyttää myös älypuhelimella ja tablettitietokoneella. Ensimmäisen toimintakuukauden aikana noin 40 % palstan käytöstä on tapahtunut älypuhelimilla ja tableteilla.

Asiakas voi rekisteröityä keskustelupalstalle, jolloin hän pystyy helposti seuraamaan aloittamiaan viestiketjuja. Kysymyksen voi kuitenkin jättää palstalle myös rekisteröitymättä.

Lisätietoja asiakkaille:

Kysy Kelasta -keskustelupalsta verkossa: kela.fi/kysy-kelasta