• Kela/

Kysy Kelasta -palsta vastaa myös kysymyksiin eläkkeistä ja eläke-etuuksista

Kelan verkkosivujen Kysy Kelan eläke-etuuksista -palsta on uusi oikotie tietoon monille asiakkaille.

Kela on avannut Kysy Kelan eläke-etuuksista -keskustelupalstan kela.fi-sivuilla eläkkeelle jääville kansaneläkkeistä ja perhe-eläkkeistä sekä eläkkeellä oleville Kelan eläke-etuuksista. Palstalla vastataan kysymyksiin, joissa ei tarvitse tuntea asiakkaan yksilöllistä tilannetta.

– Merkittävä osa Kelan eläke-etuuksien saajista on nuoria työkyvyttömyyseläkkeellä olevia ihmisiä, jotka ovat aktiivisia verkossa. Myös vanhuuseläkkeelle jäävistä suurin osa on jo työelämässä tottunut käyttämään internetiä, kertoo Kelan viestintäpäällikkö Minna Latvala.

– Halusimme avata uuden palstan juuri nyt, koska Kelan eläke-etuuksiin on kaavailtu muutoksia, jotka herättävät asiakkaissamme paljon kysymyksiä.

Tätä ennen on ollut oma palsta sairausajan etuuksien kysymyksille. Lisäksi Kysy Kelasta ‑palstalla vastataan lapsiperheitä, opiskelijoita, työttömiä ja asevelvollisia askarruttaviin kysymyksiin. Kaikilla palstoilla voi kysyä asumistuista.

Palstalla Kelan asiantuntijat vastaavat asiakkaiden kysymyksiin joka arkipäivä. Eläke-etuuksien palstalla vastataan kysymyksiin, jotka liittyvät takuueläkkeeseen sekä kansaneläkkeisiin eli Kelan maksamaan vanhuuseläkkeeseen ja työkyvyttömyyseläkkeeseen. Palstalla voi myös kysyä muista Kelan eläke-etuuksista ja asumistuesta.

Henkilökohtaista opastusta tarvitsevat asiakkaat ohjataan muihin palveluihin, esimerkiksi Kelan asiointipalveluun tai soittamaan eläkeläisten palvelunumeroon. Työeläkkeisiin liittyvissä kysymyksissä asiakas taas ohjataan tyoelake.fi-palveluun ja sitä kautta omaan työeläkelaitokseen.

Mitä kysyisin?

Eläkkeisiin ja eläke-etuuksiin liittyvät kysymykset ovat usein tapauskohtaisia. Kuitenkin jo palstaa selailemalla saattaa löytää vastauksia, joista on hyötyä omassa tilanteessa.

Palstalla voit kysyä seuraavista aiheista:

• Eläkkeen hakeminen: Milloin voin jäädä eläkkeelle? Miten haen eläkettä?
  • Elämäntilanne muuttuu: Muutoksia perhesuhteissa? Töihin kuntoutustuella?
  • Omaisen kuoltua: Miten ilmoitan omaisen kuolemasta Kelaan? Miten haen leskeneläkettä tai lapseneläkettä?
  • Asumistuki eläkkeellä ollessa: Voinko saada asumistukea?
  • Muista Kelan etuuksista eläkeläisille: Voinko saada hoitotukea? Tarvitsetko apua arjessa? Miten saan eläkeläisalennusta? Voinko saada lapsikorotusta?

Lisätietoja asiakkaille:
Verkossa kysykelasta.kela.fi/eläkkeet