Lääkehaku-palvelu avattu Kelan Internet-sivuilla

Kela tiedottaa 5.12. Lääkehaku-palvelu avattu Kelan Internet-sivuilla Kelan Internet-sivuilla www.kela.fi on avattu uusi palvelu, jolla voi hakea tietoa lääkkeiden hinnoista ja keskenään vaihtokelpoisista lääkevalmisteista. Lääkehaku-palvelun avulla voi myös tarkistaa, kuuluuko lääke korvausjärjestelmän piiriin ja mihin korvausluokkaan se kuuluu. Lääkehaku-palvelun lääkeluettelossa ovat mukana kaikki Suomessa myytävät itsehoito- ja reseptilääkevalmisteet sekä korvausjärjestelmän piirissä olevat kliiniset ravintovalmisteet ja perusvoiteet. Palvelu on suunnattu kaikille sairausvakuutuksen asiakkaille ja yhteistyökumppaneille. Lääketietoja voi hakea usealla eri hakutekijällä, esimerkiksi lääkevalmisteen tai lääkeaineen nimellä tai ATC-koodilla. Lisäksi lääkkeitä voi etsiä erityiskorvaukseen oikeuttavan sairauden nimellä. Hakupalvelun käyttäjä voi hakea esim. kaikki ne lääkkeet, jotka ovat erityiskorvattavia vaikkapa diabeteksen tai epilepsian hoidossa. Lääkehaku-palvelu kertoo valitun lääkkeen vahvuudet, pakkauskoot, hinnat sekä lääkkeen korvattavuustiedot. Kunkin lääkkeen kohdalla kerrotaan, onko lääkevalmisteelle olemassa vaihtokelpoisia valmisteita. Lääkehaku kertoo myös kunkin lääkeaineen kohdalla tällä hetkellä käytössä olevan hintaputken eli vaihtokelpoisten lääkevalmisteiden halvimman ja siitä vähän poikkeavan hinnan. Lääkärin määräämiä lääkevalmisteita on voitu apteekeissa vaihtaa edullisempiin, hintaputkessa oleviin vaihtokelpoisiin valmisteisiin 1.4.2003 alkaen. Lääkelaitos laatii luettelon keskenään vaihtokelpoisista lääkevalmisteista. Lääkehaku-palvelu perustuu Suomen Apteekkariliiton ylläpitämään lääkevalmisteiden tiedostoon. Lääkehakuun pääsee Kelan kotisivulta www.kela.fi kohdasta Kun sairastat Mitä korvataan Lääkekorvaukset Lääkehaku tai suoraan osoitteesta: http://kelaapp.kela.fi:8080/laakekys_app/LaakekysApplication. Lisätietoja Kelan terveys- ja toimeentuloturvaosasto, proviisori Erja Enoranta, puh. 020 43 43990, erja.enoranta@kela.fi proviisori Ulla Kurkijärvi, puh. 020 43 43922, ulla.kurkijarvi@kela.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/05/20031205BIT00410/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/05/20031205BIT00410/wkr0002.pdf