Lääkekorvaukset apteekista ajantasaisesti

Apteekki saa Kela-kortin tiedot sähköisesti Kelasta

Apteekit saavat jatkossa tiedon asiakkaan oikeudesta korvaukseen suoraan Kelasta. Tietojen välittämistä on alkuvuodesta kokeiltu lähes 60 apteekissa eri puolilla maata. Palvelu laajenee koko maan kattavaksi maaliskuun aikana.

Sähköisen kyselypalvelun avulla apteekki saa mahdollisimman ajantasaiset tiedot esimerkiksi lääkekaton (lääkekustannusten vuotuisen omavastuun) täyttymisestä tai asiakkaalle myönnetystä uudesta korvausoikeudesta. Kyselypalvelun käyttöönoton jälkeen asiakkaan on mahdollista saada kaikki hänelle kuuluvat lääkekorvaukset suoraan apteekista, vaikka Kela-kortti olisi jäänyt kotiin tai mukana olisi vanha Kela-kortti.

Kela-kortti on kuitenkin myös jatkossa hyvä olla mukana, sillä se nopeuttaa apteekissa asiointia ja helpottaa sähköisen reseptin toimittamista. Jos Kela-korttia ei ole, tiedot voidaan katsoa asiakkaan luvalla. Asiakas voi halutessaan myös kieltää tietojensa katsomisen. Silloin asiakas ei saa korvausta suoraan apteekista, vaan hän hakee korvauksen jälkikäteen Kelasta.

Toisessa EU-maassa asuvien suomalaisten eläkkeensaajien suorakorvaus laajenee

Toisessa EU-maassa asuva suomalainen eläkkeensaaja saa kyselypalvelun käyttöönoton jälkeen suoraan apteekista sekä erityis- että lisäkorvauksen lääkeostoistaan. Tähän asti eläkkeensaajat ovat saaneet apteekista ainoastaan peruskorvauksen näyttämällä vihreätaustaisen eurooppalaisen sairaanhoitokortin. Erityis- ja lisäkorvaus on maksettu jälkikäteen Kelasta. Korvauksen saa Suomessa oleskelun ajaksi tarvittavista lääkkeistä.

Lisätietoja medialle:

Kela, terveysosasto