Lääkekorvauksia sai viime vuonna yli 70 % suomalaisista

Puolella korvauksen saajista lääkekorvaukset olivat alle 50 euroa vuodessa.

Kelan maksamia lääkekorvauksia sai vuoden 2010 aikana yhteensä 3,8 miljoonaa henkilöä eli 71 % väestöstä. Heistä puolet sai korvauksia enintään 50 euroa vuoden aikana. Pienimmät vuoden aikana yhteensä maksetut korvaukset olivat alle euron ja suurimmat yli miljoona euroa.

Korvauksia maksetaan kolmen luokan mukaan. Peruskorvaus on 42 % lääkkeen hinnasta tai viitehinnasta ja alempi erityiskorvaus 72 % hinnasta tai viitehinnasta. Ylemmässä erityiskorvausluokassa lääkkeen hinta tai viitehinta korvataan kokonaan, mutta asiakas maksaa 3 euron lääkekohtaisen omavastuun hankkiessaan lääkkeen apteekista.

Suurin osa asiakkaista (3,7 miljoonaa henkilöä) sai peruskorvausta. Erityiskorvausta sai reilut miljoona henkilöä. Erityiskorvauksen saaneista ylempää erityiskorvausta sai reilut puoli miljoonaa ja alempaa erityiskorvausta reilut 850 000 henkilöä. Sama henkilö voi vuoden aikana saada korvausta useammasta kuin yhdestä korvausluokasta.

Korvauksia saaneiden osuus väestöstä vaihteli maakunnittain. Lääkekorvauksia saaneiden osuus väestöstä oli pienin Ahvenanmaalla (60 %) ja suurin Pohjois-Savossa (75,5 %). Erot näkyivät jo alle 16-vuotiaiden joukossa. Iän mukana erot maakuntien välillä tasoittuivat hieman. Lääkekorvauksia sai 76 % naisista ja 66 % miehistä.

Lue lisää tilastokatsauksesta Lääkekorvauksia sai enemmistö suomalaisista

Kelan tilastoryhmä,
suunnittelija Siru Keskinen, puh. 020 63 41372