Lääkevaihdot säästivät toukokuussa 2,3 miljoonaa euroa

Lääkevaihdot säästivät toukokuussa 2,3 miljoonaa euroa Apteekeissa tehdyt lääkevaihdot säästivät toukokuussa asiakkaiden lääkemenoista 1,1 miljoonaa euroa ja sairausvakuutuksen lääkekorvausmenoista 1,2 miljoonaa euroa. Kun näihin lisätään hintakilpailun aikaansaamat lääkevalmisteiden hinnanalennukset, kokonaissäästöt nousivat 6,1 miljoonaan euroon. Toukokuussa toimitettiin apteekeissa kaikkiaan 2,3 miljoonaa reseptiä, joiden kustannukset asiakkaille ja Kelalle olivat yhteensä 113,2 miljoonaa euroa. Lääkevaihdon ja hintakilpailun yhteissäästö merkitsi noin 5 prosentin säästöä kokonaiskustannuksiin. Lääkevaihdon merkitystä lääkemenojen kustannuskehitykseen voidaan arvioida tarkemmin kuitenkin vasta pidemmän seuranta-ajan jälkeen. Lisää tietoa lääkevaihdon toteutumisesta ja sen tuottamista säästöistä saa internetissä, osoitteesta www.kela.fi/tutkimus. Lääkevaihtoa koskeva taulukko päivitetään jatkossa kuukausittain. Uudet hintaputket voimaan 1.7.2003 Vaihtokelpoisten lääkevalmisteiden uudet hintaputket määräytyivät lääkeyritysten kesäkuussa tekemien hintailmoitusten perusteella. Hintaputken alaraja on halvimman rinnakkaisvalmisteen hinta. Yläraja on 2 euroa tätä korkeampi, jos halvin hinta on alle 40 euroa, ja 3 euroa korkeampi, jos halvin hinta on 40 euroa tai enemmän. Kela sai hintailmoituksia 1668 valmisteesta. Valmisteista 76 prosenttia pääsi hintaputkeen. Useimmilla valmisteilla hinta oli sama kuin huhtikuussa alkaneella jaksolla. Noin kolmasosalla valmisteista hinta laski ja alle 2 prosentilla nousi. Ilmoitusten perusteella muodostettiin 795 hintaputkea. Yli puoleen muodostetuista hintaputkista saapui useampia hintailmoituksia. Huhtikuussa alkaneeseen neljännesvuosijaksoon verrattuna hintaputken alaraja on pysynyt samana 541 hintaputkessa. Alaraja laski 165 hintaputkessa ja nousi 21 hintaputkessa. Esimerkkinä verenpaineen hoitoon tarkoitettujen enalapriilia sisältävien valmisteiden hintakehitys. Lääkevalmiste Vähittäismyyn Vähittäismyyn tihinta+alv tihinta+alv 1.7.2003 1.4.2003 (EUR) (EUR) Enaloc 20 mg 100 tablettia, Leiras 69,90 69,90 Finland Oy Ab Renitec 20 mg 100 tablettia, Merck 48,35 54,43 Sharp & Dohme B.V. Renitec 20 mg 98 tablettia, Merck Sharp 48,35 53,37 & Dohme B.V. Enalapril-ratiopharm 20 mg 100 24,19 55,71 tablettia, Ratiopharm Oy Enalapril Generics 20 mg 100 tablettia, 22,29 22,29 McDermott Laboratories Trading as Gerard Laboratories > Linatil 20 mg 100 tablettia, A/S Gea 19,92 54,43 Farmaceutisk Fabrik > Enalapril Pliva 20 mg 100 tablettia, 19,57 - Pliva Pharma Nordic A/S > Enalapril Biochemie 20 mg 100 18,87 48,37 * tablettia, Biochemie GmbH > Hintaputkessa oleva valmiste * Keskenään vaihtokelpoisten lääkevalmisteiden halvin valmiste 1.7.2003 Lisätietoja Kelan terveys- ja toimeentuloturvaosasto, yliproviisori Sinikka Rajaniemi, puh.020 434 3921 tai 040 539 8777 ja proviisori Ulla Kurkijärvi, puh. 020 434 3922, tai Kelan tutkimusosasto, nuorempi tutkija Mareena Paldán, puh. 020 434 1972. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/01/20030701BIT00150/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/01/20030701BIT00150/wkr0002.pdf