Matkakorvauksen voi hakea nyt verkossa

Asiakas saa korvauksen nopeammin, kun hakee matkakorvauksensa verkossa.

Matkakorvaushakemuksen voi tehdä nyt Kelan verkkopalvelussa. Verkkopalvelussa voi hakea korvausta kaikista itse maksetuista matkakustannuksista. Uusi palvelu hyödyttää varsinkin niitä asiakkaita, jotka tekevät matkoja joukkoliikenteellä tai omalla autolla. Vuosittain asiakkaat hakevat korvausta yli 2 miljoonasta matkasta.

Kelasta voi saada korvausta julkiseen tai yksityiseen terveydenhuoltoon tehdyistä matkoista, kun matkat on tehty sairauden, raskauden tai synnytyksen vuoksi. Kela korvaa myös kuntoutukseen tehtyjä matkoja, kun kuntoutus perustuu Kelan tai julkisen terveydenhuollon kuntoutuspäätökseen.

Kun matkakorvausta hakee verkossa, korvaus voidaan maksaa asiakkaalle nopeammin. Palvelun käyttäminen on myös helpompaa kuin lomakkeen täyttäminen eikä liitteitä usein tarvita ollenkaan. Verkkopalvelu pyytää tietoja, jotka paperihakemuksen yhteydessä pitäisi toimittaa liitteenä. Jos liitteitä tarvitaan, myös ne voi lähettää verkossa.

Omavastuu yhteen suuntaan tehdyltä matkalta on 14,25 euroa. Myös alle omavastuun jääneistä matkakustannuksista kannattaa hakea korvausta, koska ne kerryttävät vuotuista matkakattoa, joka vuonna 2014 on 242,25 euroa. Jos asiakas joutuu yöpymään matkansa aikana, hän voi hakea näistä kustannuksista korvausta. Yöpymisraha on 20,18 euroa henkilöltä vuorokaudessa.

Liitteitä tarvitaan entistä harvemmin, mutta tositteet pitää säilyttää kolme vuotta

Kun asiakas hakee omalla autolla tai julkisella kulkuneuvolla tehtyjä matkoja julkiseen terveydenhuoltoon, liitteitä ei yleensä tarvita. Jos hakemukseen kuitenkin tarvitaan kuitteja tai todistusta erityisajoneuvon tarpeellisuudesta, ne voi toimittaa myös verkossa. Alkuperäiset tositteet on kuitenkin säilytettävä itse kolme vuotta.

Lisätietoja medialle

Kela, terveysosasto,
suunnittelija Hanna Saastamoinen, puh. 020 63 43819
suunnittelija Malla Taskinen, puh. 020 63 58307
suunnittelija Mari Haavisto, puh.020 63 43898

Lisätietoja asiakkaille
Verkossa http://www.kela.fi/matkat
Sairastamisen palvelunumero 020 692 204, ma–pe klo 8–18.