Matkakorvausta kannattaa hakea verkossa

Kela on selkeyttänyt syksyllä 2015 matkakorvauksen verkkohakemusta. Se on nyt aiempaa helpompi ja nopeampi täyttää.

Tiedotteeseen korjattu  vuosiluku seuraavaan lauseeseen: Verkkopalvelussa on erityisen kätevää hakea korvausta myös alle omavastuun (16 euroa vuonna 2015) jäävistä matkakustannuksista

****

Kelan verkkopalvelussa voi hakea korvausta kaikista itse maksetuista sairaanhoidon ja kuntoutuksen matkakustannuksista. Erityisesti nuoret aikuiset ovat siirtyneet tekemään hakemuksia verkossa.

Kun matkakorvaushakemuksen täyttää verkossa, ei liitteitä usein tarvita ollenkaan. Verkkohakemuksessa kysytään sellaisia tietoja, jotka paperihakemuksen yhteydessä pitäisi toimittaa liitteenä. Jos liitteitä tarvitaan, myös ne voi lähettää verkossa. Tärkeää on kuitenkin, että asiakas säilyttää alkuperäiset maksutositteet kolmen vuoden ajan.

Verkkopalvelussa tehdyt matkojen korvaushakemukset käsitellään keskimäärin alle viikossa, kun taas paperihakemusten käsittelyaika on noin 2 viikkoa.

Verkkohakemuksella korvausta useasta eri matkasta

Verkkopalvelussa on erityisen kätevää hakea korvausta myös alle omavastuun (16 euroa vuonna 2015) jäävistä matkakustannuksista. Vaikka näistä ei saa korvausta, ne kuitenkin kerryttävät matkojen vuotuista omavastuuosuutta, ns. matkakattoa (272 euroa vuonna 2015). Samalla hakemuksella voi lisäksi hakea korvausta useasta eri matkasta.

Verkossa ei voi vielä asioida toisen henkilön puolesta. Esimerkiksi vanhemmat eivät voi hakea korvausta lapsensa sairaalamatkoista.

Kelasta voi saada korvausta julkiseen tai yksityiseen terveydenhuoltoon tehdyistä matkoista, kun matkat on tehty sairauden, raskauden tai synnytyksen vuoksi. Kela korvaa myös kuntoutukseen tehtyjä matkoja, kun kuntoutus perustuu Kelan tai julkisen terveydenhuollon kuntoutuspäätökseen.

Lisätietoja medialle

Kela, terveysosasto,
suunnittelija Hanna Varis, puh. 020 63 43819

suunnittelija Malla Taskinen, puh. 020 63 58307

Lisätietoja asiakkaille
Verkossa http://www.kela.fi/matkat
Sairastamisen palvelunumero 020 692 204, ma–pe klo 8–18.