Mielenterveyskuntoutuksesta tukea toipumiseen

Kela tarjoaa monipuolista mielenterveyskuntoutusta nuorille ja aikuisille eri puolilla Suomea. Kelan kuntoutuksen asiantuntijat esittelevät Kelan mielenterveyskuntoutusta Mielenterveys-messuilla 18.–19.11. Helsingin Wanhassa Satamassa.

Mielenterveyden ongelmat ovat yleisin syy hakeutua Kelan kuntoutukseen. Vuosina 2005–2013 mielenterveyskuntoutujien määrä on lähes kaksinkertaistunut. Viime vuonna 38 200 henkilöä sai kuntoutusta mielenterveyden häiriöiden vuoksi.

Erityisesti on lisääntynyt kuntoutuspsykoterapiaa saaneiden määrä. Aikuisten kuntoutuspsykoterapia oli viime vuonna Kelan yleisin kuntoutustoimenpide. Kun kuntoutuspsykoterapia muuttui lakisääteiseksi vuoden 2011 alussa, myönnettyjen psykoterapiajaksojen määrä kasvoi. Samalla hylkäävien kuntoutuspäätösten määrä on pienentynyt. Kuntoutuspsykoterapiaa sai viime vuonna 22 580 henkilöä. Sekä nuorten että aikuisten ryhmässä yleisin kuntoutuspsykoterapiaan hakeutumisen syy oli masennus.

Kuntoutuspsykoterapian lisäksi Kela järjestää monipuolisia kuntoutuskursseja mielenterveyden häiriötä sairastaville.  Näitä ovat mielenterveyskurssit ja kurssit työuupuneille. Lisäksi Kela järjestää mielenterveyskuntoutujien työhönvalmennusta.

Työ, - opiskelu- ja toimintakyvyn edistämisen lisäksi kuntoutuksessa opetellaan tunnistamaan omia voimavaroja sekä vahvistetaan itsetuntemusta ja vuorovaikutustaitoja. Kursseilta saa tietoa, vertaistukea sekä eväitä elämänhallintaan, toipumiseen ja sairauden kanssa elämiseen.

Nuorille ja perheille omia kursseja

Nuorten mielenterveyskurssit on tarkoitettu opiskeleville, jo työssä oleville tai työhön palaaville 16–30-vuotiaille. Kuntoutuksen tavoitteena on parantaa opiskelu-, työ- tai toimintakykyä niin, että nuori pystyy jatkamaan opintojaan, aloittamaan opiskelun tai palaamaan työelämään. Kela järjestää nuorten kursseja kahdessa ikäryhmässä: 16–22-vuotiaille ja 16–30-vuotiaille.

Suurin osa kurssin toiminnasta tapahtuu ryhmissä, ja kuntoutuksessa painottuvat erilaiset nuorille sopivat toiminnalliset menetelmät. Lisäksi kurssin ohjelmaan kuuluu yksilöllisiä haastatteluja.

Kela järjestää myös perhekursseja, joille voivat osallistua kuntoutujan puoliso ja lapset. Kursseilla kehitetään koko perheen vuorovaikutusta ja arjessa selviytymisen taitoja. Kurssit on tarkoitettu työssä oleville, opiskeleville tai työhön palaaville aikuisille.

Tule tapaamaan asiantuntijoitamme Wanhaan Satamaan 18.–19.11.

Mielenterveysmessuilla Kelan osastolla E 15 tapaat kuntoutuksen asiantuntijoitamme ja saat tietoa kuntoutukseen hakeutumisesta, tavoitteista ja sisällöistä. Mielenterveysmessujen tämän vuoden teema on ”Yhdessä enemmän”. Messuille odotetaan
5 000:ta kävijää.

Lisätietoja medialle:
Kelan terveysosasto, suunnittelija Irja Kiisseli, puh 020 634 3213

Lisätietoja asiakkaalle:
www.kela.fi/kuntoutus
Katso sopiva kursseja kuntoutuskurssihaulla esimerkiksi hakusanalla "mielenterveys".
Tukea toipumiseen – Kelan mielenterveyspalvelut nuorille (pdf)
Kohti parempaa elämänlaatua – Kelan mielenterveyspalvelut aikuisille (pdf)
Mielenterveysmessut